Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Politie waarschuwt voor nieuwe vorm van oplichting door 'bankmedewerker'

    Politie waarschuwt voor nieuwe vorm van oplichting door 'bankmedewerker'

    Een nieuwe variant van (telefonische) oplichting door iemand die zich voordoet als bankmedewerker lijkt aan terrein te winnen, zo waarschuwt de politie. Een stukje 'social engineering' in de vorm van het winnen van vertrouwen staat daarbij centraal.

    Opzet van de truc is dat mensen worden gebeld door iemand die zich uitgeeft als medewerker van de fraude-afdeling van de bank. Er zou een verdachte transactie of verdachte activiteit zijn waargenomen, maar door goed op te letten heeft de medewerker deze dubieuze transactie weten te blokkeren. 

    Helaas ben je er dan nog niet: er wordt geadviseerd om tegoeden op je bankrekeningen zo spoedig mogelijk te parkeren op een tussenrekening, om erger te voorkomen. Dat betreft zogenaamd een tijdelijke maatregel, maar in werkelijkheid wordt het geld dat op deze tussenrekening belandt direct weggesluisd: het is natuurlijk helemaal geen rekening van de bank.

    Spoofing

    Het is door de politie niet bevestigd, maar wij besteedden vorige week aandacht aan het fenomeen dat oplichters vaker gebruik maken van spoofing om zich telefonisch op overtuigende wijze te kunnen voordoen als medewerker van de bank. Het is goed mogelijk dat daar in het geval van dergelijke oplichting ook sprake van is. Bekijk onderstaande fragment uit de uitzending van 21 januari.

    Deze vorm van oplichting vertoont daarnaast ook overlap met een vergelijkbare truc. In dat geval gaat een babbeltruc aan de deur vooraf aan het telefonische contact, ook iets om ernstig rekening mee te houden. Twee weken geleden werd een hoogbejaarde inwoner van Uithoorn slachtoffer van deze truc.

    Beller is op de hoogte van persoonsgegevens

    Deze zogenaamde medewerker is bovendien op de hoogte van bepaalde persoonsgegevens, waardoor de beller mogelijk betrouwbaar overkomt. De oplichter weet bovendien het vertrouwen te wekken door informatie over de bankorganisatie door te laten schemeren in het gesprek.

    Uiteraard moet je nooit geld overmaken op basis van een telefoongesprek. Banken zullen je bovendien nooit vragen om geld over te maken. Neem direct contact op met je bank als jij met een vergelijkbaar verhaal wordt benaderd. Als je toch geld hebt overgemaakt, neem dan ook contact op met je bank, doe aangifte bij de politie en meld het bij de Fraudehelpdesk.

    Updates ontvangen over dit onderwerp?

    Wil je op de hoogte blijven van dit onderwerp? Download de gratis Opgelicht-app en volg het onderwerp.

    Reacties (0)

    Op de Opgelicht?! website moet je 'overige cookies' accepteren om te reageren op artikelen.

  • Ook interessant