Je DHL-pakket is door een sorteerfout in de verkeerde regio beland. Betaal 3,12 euro om jouw pakket alsnog te ontvangen, staat in het phishingbericht.

Jouw DHL-pakket is zogenaamd vertraagd, de pakketcode bevat ‘3SWLT’. Om het pakket toch op het juiste adres te laten bezorgen, dien je 3,12 euro te betalen. “Zodra de betaling is voldaan, zullen wij ervoor zorgen dat uw pakket zo snel mogelijk bij u wordt afgeleverd”, staat in de mail. Je kunt de betaling verrichten via de link onderaan het bericht.

Phishingmail DHL | Bron: Fraudehelpdesk

Hoe weet je of een bericht echt door DHL is verstuurd?

DHL laat weten dat hun mails altijd eindigen op ‘dhl.com’. Bovendien bevat een bericht van DHL Express met een betaalverzoek altijd een waybill-zendingsnummer van jouw zending, meldt DHL op hun website. Controleer bij alle DHL-berichten dit waybill-/zendingsnummer, ook als je meerdere berichten hebt ontvangen, adviseert de bezorgingsdienst. 

Klik bij twijfel nergens op, open geen bijlagen en beantwoord niet de afzender. Voer ook geen toegangsgegevens in voor DHL-diensten indien je twijfelt of je op een betrouwbare website bent. Je kunt bovendien ook nog de Scamcheck doen van Thuiswinkel Waarborg, om er zeker van te zijn dat je niet met een frauduleuze link te maken hebt.  

Heb je toch op de link geklikt of geld overgemaakt?

Online oplichting gebeurt vaker en sneller dan je denkt, dus weg met schaamte en schuldgevoelens. Doe een virusscan in verband met malware en voer je software-updates uit. Indien je inloggegevens hebt ingevuld, verander deze dan. Doe dit ook op andere plekken waar je dezelfde inloggegevens gebruikt. 


Neem contact op met je financiële instelling indien je bankgegevens hebt gedeeld. Zorg ervoor dat je in de toekomst beter weerbaar bent tegen dit soort valse berichten door op de hoogte te blijven van de laatste oplichtingstrucs via onze gratis Opgelicht?!-app (iOS en Android).

LEES OOK: