De Autoriteit Consument en Markt (ACM) is momenteel bezig met een inval bij Vattenfall Sales Force (voorheen Nuon) in Weesp, zo meldt een woordvoerder van de toezichthouder. Reden voor de inval is een onderzoek naar misleidende verkooppraktijken van energieleveranciers.

De woordvoerder van ACM zegt dat 'de inval onderdeel uitmaakt van ons onderzoek naar misleiding bij de verkoop van energiecontracten'. Vanmorgen is de inval begonnen op het kantoor te Weesp, waar circa tweehonderd verkopers werken. Een woordvoerder van Vattenfall meldt dat de ACM 'verschillende mensen wil spreken' en zegt verder alle medewerking toe.

De ACM had eerder al genoeg van wat zij omschreven als de 'agressieve en misleidende werving van energiecontracten', waar wij eerder al over berichtten. Vanaf 8 oktober is de nieuwe naam van Nuon officieel gewijzigd in Vattenfall, maar een week voor deze definitieve naamswijziging liet ook directeur Cindy Kroon van Nuon weten zich 'te schamen voor malafide verkooppraatjes'.

Geen details over inval

Er zijn vooralsnog geen details bekendgemaakt over de inval, noch over de aard van de ondervragingen en het bewijsmateriaal waar men naar op zoek is. Wel is bekend dat het met name bij deurverkoop regelmatig mis gaat: verkopers verspreiden bewust onjuiste informatie om klanten binnen te halen en bedienen zich van babbeltrucs om binnen te komen. Ook zijn oudere mensen vaak expliciet doelwit: zij zijn kwetsbaar en durven minder makkelijk nee te zeggen.

Vattenfall geeft aan de uitkomst van het onderzoek in vertrouwen tegemoet te zien: 'We hebben nooit ontkend dat er dingen fout gaan, maar onze processen bij de deurverkoop zijn goed geregeld.'

Lees ook:

Bron: AD.nl