‘Claim je niet-geclaimde pakket!’, schrijven oplichters namens bezorgdienst DPD. Je kunt zogenaamd je pakket ontvangen door je gegevens te bevestigen.
“U heeft (1) niet-geclaimd pakket dat wacht op levering. Bevestig alstublieft uw verzendgegevens om verder te gaan met de levering”, staat in een valse mail namens pakketdienst DPD. Via de blauwe knop zou je jouw verzendgegevens kunnen bevestigen. Doe dit alleen niet, want dit is een valse link en voor je het weet gaan online fraudeurs ervandoor met jouw gegevens.

Zo herken je valse mails namens DPD
De bezorgdienst meldt op zijn website dat een verzoek om je verzendgegevens te bevestigen een typisch kenmerk is van een frauduleus bericht. Zodra je jouw persoonlijke gegevens deelt, worden deze doorgestuurd naar online oplichters. Wees extra oplettend als je een DPD-pakket verwacht, want eerder deze maand was ook al een andere phishingmail uit naam van DPD in omloop.
Dit kun je doen als je op een nepmail bent ingegaan
Schaam je niet, want het gebeurt vaker dan je denkt. Voer een virusscan uit in verband met malware. Wijzig je inloggegevens als je deze hebt gedeeld en zorg voor unieke sterke wachtwoorden. Activeer ook gelijk je tweestapsverificatie. Neem contact op met je bank of creditcardmaatschappij indien je bankgegevens hebt gedeeld.