Verwacht je een pakket? Pas dan op voor dit phishingbericht namens DPD over jouw bezorging
DPD probeerde jouw pakket te bezorgen maar kon geen contact met je opnemen, beweren oplichters in een valse iMessage namens de bezorgdienst.
"Er moet persoonlijk voor uw pakket getekend worden. Volg de onderstaande stappen om uw bezorging opnieuw in te plannen", schrijven de online fraudeurs uit naam van koeriersdienst DPD.
Je pakket zou zogenaamd tot 21 augustus in het lokale magazijn bewaard worden. Laat je niet onder druk zetten door het feit dat deze datum al is verstreken, want dat is precies wat de fraudeurs willen. Nep deadlines worden vaak ingezet in phishingberichten om je snel in actie te laten komen. Er is dus niets aan de hand.
Valse iMessage namens DPD
Hier kun je op letten
Bij de afzender van de valse DPD-berichten die momenteel in omloop zijn staan Filipijnse telefoonnummers, '+63 908 242 1491' en '+63 962 409 6259'. Dit is geen legitiem telefoonnummer van het Duitse bedrijf.
Bovendien is het opvallend dat in deze iMessage geen track & trace code vermeld staat. Gebruik jouw officiële track & trace-code om te achterhalen waar jouw pakket is gebleven, indien je nog wacht op jouw pakket. Je kunt jouw pakket ook volgen via de DPD-app.
Toch op de link geklikt?
- Voer een virusscan uit in verband met mogelijke malware.
- Verander ingevoerde wachtwoorden en doe dit ook op andere plekken waar je dezelfde inloggegevens gebruikt en zet gelijk je tweestapsverificatie aan waar dit mogelijk is.
- Neem contact op met jouw financiële instelling indien je bankgegevens hebt gedeeld of geld hebt overgemaakt.
- Voor gerichte vragen kun je contact opnemen met de DPD-klantenservice.
