Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Valse 'betaal herinnering' Ziggo: automatische incasso mislukt

    Valse 'betaal herinnering' Ziggo: automatische incasso mislukt

    Fraudeurs sturen nog steeds veel e-mails uit naam van telecomproviders. In dit voorbeeld gaat het om een 'betaal herinnering' van Ziggo. Trap er niet in!

    Ga niet in op het verzoek de betaalgegevens op de vragen! Deze mail is niet van Ziggo, dus kan direct de prullenbak in.

    In de mail valt onder meer de volgende tekst te lezen:

    'U ontvangt deze e-mail omdat uit onze administratie gebleken is dat het door u te betalen bedrag voor de geleverde Ziggo diensten niet automatisch van uw rekening kan worden afgeschreven. Wij verzoeken u vriendelijk het openstaande bedrag van 172,42 euro alsnog aan ons over te maken.'

    Valse mail herkennen

    Je kunt zien dat dit een valse mail is aan de volgende punten:

    - Algemene aanhef 'Geachte heer, mevrouw': een bedrijf waar jij klant bent, weet jouw naam en zal deze dan ook gebruiken in correspondentie.

    - De link 'vraag uw betaalgegevens op' leidt niet naar de website van Ziggo, maar naar een andere site. Dit kun je op de meeste computers zien door met de cursor van de muis op de link te gaan staan, zonder deze aan te klikken.

    - Het afzenderadres eindigt niet op '@ziggo.nl.

    Updates ontvangen over dit onderwerp?

    Wil je op de hoogte blijven van dit onderwerp? Download de gratis Opgelicht-app en volg het onderwerp.

  • Ook interessant