Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Phishingmail uit naam van SNS Bank: ‘Batterij kaartlezer is bijna leeg’

    Phishingmail uit naam van SNS Bank: ‘Batterij kaartlezer is bijna leeg’

    In een nieuwe valse mail namens SNS Bank dien je een aanvraag voor een nieuwe kaartlezer in te vullen. Doe je dit niet voor 24 januari, dan zou je kaartlezer geblokkeerd worden. Trap er niet in en houd je bankgegevens voor jezelf. 

    “Uit voorzorgsmaatregelen blokkeren uw oude kaartlezer na 24 januari 2024. De nieuwe kaartlezer hiervoor krijgt u met de post toegestuurd”, staat in de valse mail. Het creëren van tijdsdruk en dreigen om iets te verliezen (in dit geval toegang tot je kaartlezer) zijn twee klassieke voorbeelden van psychologische trucs door oplichters. Deze vorm van manipuleren wordt in de cybercrime wereld ook wel ‘social engineering’ genoemd.  

    Check de link

    In het bericht kun je klikken op ‘Aanvraag voor nieuwe kaartlezer starten’.  Het is goed om eerst te controleren of de link wel betrouwbaar is. Je kunt met je cursor op de link gaan staan via je desktop of de link ingedrukt houden op je telefoon. Let op dat je er niet op klikt. In beeld verschijnt vervolgens de volledige link. 

    Begint de link niet met een van de onderstaande webadressen? Dan is er sprake van phishing. 

    • www.snsbank.nl
    • sns.nl
    • t.e-mail.sns.nl
    • beeldbellen.sns.nl

    Voorkom dat online criminelen je in de toekomst weer verrassen en ontvang dagelijks pushberichten over dit onderwerp via onze Opgelicht?!-app (gratis te downloaden via de App Store en Play Store)

    Onpersoonlijke aanhef 

    Een van de kenmerken van phishing is dat de mail niet persoonlijk aan jou is gericht. In de bovenstaande mail word je aangesproken met ‘Beste klant’ en niet met jouw naam. Officiële mails namens SNS Bank zijn altijd persoonlijk aan jou gericht. 

    Tips van SNS Bank om phishing te herkennen en voorkomen

    • Het e-mailadres van de afzender eindigt niet op @sns.nl of @e-mail.sns.nl, of bij een beeldbelafspraak op @beeldbellen.sns.nl.
    • Je ontvangt een link om in te loggen, een overboeking te doen of te annuleren.
    • De mail is niet persoonlijk aan jou gericht.
    • Je e-mailprovider of spamfilter geeft aan dat de e-mail 'spam' is.
    • De e-mail heeft een bijlage.
    • In de mail wordt gevraagd om je beveiligingscodes of persoonlijke gegevens door te geven.
    • In de mail wordt gedreigd met gevolgen als je niet meteen reageert.
    • De e-mail is in een andere taal, bijvoorbeeld in het Engels.

    Lees ook 

    Updates ontvangen over dit onderwerp?

    Wil je op de hoogte blijven van dit onderwerp? Download de gratis Opgelicht-app en volg het onderwerp.

  • Ook interessant