Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Frauduleuze mail namens SNS Bank over verdachte activiteit op jouw pinpas

    Frauduleuze mail namens SNS Bank over verdachte activiteit op jouw pinpas

    In een nieuwe phishingmail namens SNS Bank dien je je identiteit te verifiëren om je kaart (pinpas) actief te houden. Trap er niet in en houd je bankgegevens voor jezelf.
     

    Handig om te weten is dat SNS een Nederlandse bank is. Alle informatie op hun website, maar ook hun mails zijn in het Nederlands geschreven. Krijg je dus een bericht namens SNS in een andere taal? Dan kun je al de conclusie trekken dat het gaat om oplichting. 

    SNS verstuurd alleen mails vanuit de volgende domeinnamen (het deel achter het @-teken): 
    @sns.nl, @e-mail.sns.nl of bij een beeldbelafspraak op @beeldbellen.sns.nl.

    Valse mail SNS

    Check de link

    In het bericht kun je klikken op de woorden ‘Klik Hier’. Voordat je klikt is het handig om eerst te controleren of het wel een betrouwbare link is. Je kunt met je cursor op de link gaan staan via je desktop of de link ingedrukt houden op je telefoon. Let op dat je er niet op klikt. In beeld verschijnt vervolgens de volledige link. 

    Begint de link niet met een van de onderstaande webadressen? Dan is het phishing. 

    Wat gebeurt er als je op de link klikt?

    Als je op een malafide link klikt, kun je terechtkomen op een valse website die sprekend lijkt op de officiële website van SNS. Dit is websitespoofing. Op de website dien je vervolgens je gegevens in te vullen. Deze informatie gaat alleen niet naar je bank, maar naar de oplichters. Het kan ook voorkomen dat je apparaat wordt besmet met malware als je op de link klikt. 

    De veiligste manier om te controleren of een bericht legitiem is, is om in te loggen in de SNS App of om de website van SNS zelf op te zoeken in je zoekbalk en in te loggen in jouw bankomgeving. 

    Onpersoonlijke en aparte opbouw

    Een van de kenmerken van phishing is dat de mail niet persoonlijk aan jou is gericht. In de bovenstaande mail word je aangesproken met ‘Beste klant’ en niet met jouw naam. Ook worden zinnen abrupt onderbroken en gaat het deel van de zin eronder verder. Verder sluit een zakelijke instelling als een bank, een mail niet af met ‘Groetjes van de klantenservice’.

    Tips van SNS Bank om phishing te herkennen en voorkomen

    Je ontvangt een link om in te loggen, een overboeking te doen of te annuleren. 

    • De mail bevat een bijlage. 
    • In de mail wordt gedreigd met gevolgen als je niet meteen reageert. 
    • Je krijgt een mail op een mailadres dat je niet aan SNS hebt gegeven. 
    • Houd je beveiligingscodes en persoonlijke gegevens voor jezelf.
    • Geef je digipas, betaalpas of creditcard nooit aan anderen.
    • Beveilig je computer, tablet en telefoon. 

    Lees ook

    Updates ontvangen over dit onderwerp?

    Wil je op de hoogte blijven van dit onderwerp? Download de gratis Opgelicht-app en volg het onderwerp.

  • Ook interessant