Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Nieuwe phishingmail uit naam van DigiD: ‘Update uw Burgerservicenummer’

    Nieuwe phishingmail uit naam van DigiD: ‘Update uw Burgerservicenummer’

    Heb jij een mail ontvangen met het dringende verzoek je burgerservicenummer te updaten? Let op, dit is phishing. 
     

    Valse mails of sms-berichten met een foute link worden steeds realistischer. Oplichters proberen zo aan jouw DigiD-inloggegevens of bankgegevens te komen. Zo ook met deze mail die momenteel wordt rondgestuurd: ‘Betaal de onderhoudskosten van 2023. Anders verliest u al uw privileges met betrekking tot DigiD als u uw DigiD niet verlengt’. 

    Valse mail DigiD

    Tijdsdruk 

    Een zogenoemde rode vlag in deze mail is de tijdsdruk die door oplichters wordt gecreëerd. Dit is een van de slimme psychologische trucs die worden ingezet, in de hoop dat je sneller tot actie overgaat. 

    Volgens cybersecurity expert Tommy van Steen is het benadrukken wat je kunt kwijtraken een veelgebruikte tactiek van online oplichters. “Mensen vinden het heel vervelend om iets te verliezen zoals toegang tot een bepaald systeem of account, of rekeningen en foto’s die je online hebt opgeslagen. We zijn dan geneigd om snel te handelen om te voorkomen dat er iets vervelends gebeurt.” 

    DigiD: ‘Versturen nooit berichten met link of QR-code’ 

    DigiD laat via deze speciale informatiepagina weten nooit berichten met een link of QR-code te versturen. Ontvang je wel zo’n mail? Dan waarschuwt DigiD om niet op een link te klikken of een QR-code te scannen. 

    Andere kenmerken van een valse mail uit naam van DigiD zijn: 

    • Een boodschap die je angstig maakt, je moet bijvoorbeeld direct betalen om stopzetting van je account te voorkomen. 
    • Het bericht staat in je spambox. 
    • Het is geschreven in gebrekkig Nederlands. 

    Oeps, ik heb geklikt. Wat nu? 

    Een DigiD phishingmail ontvangen, op een link geklikt en wellicht je persoonlijke gegevens ingevuld? Dan zijn er drie stappen die je kunt volgen: 

    • Wijzig je DigiD-wachtwoord.  
    • Controleer de gebruiksgeschiedenis. Hier kun je zien of er is ingelogd op een datum en tijdstip waarop je zelf niet hebt ingelogd. 
    • Neem bij twijfel of verdachte omstandigheden contact op met de DigiD Helpdesk voor de juiste hulp. 

    Lees ook 

    Updates ontvangen over dit onderwerp?

    Wil je op de hoogte blijven van dit onderwerp? Download de gratis Opgelicht-app en volg het onderwerp.

  • Ook interessant