Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Mij niet bellen: nepbericht van telecomprovider Simyo over eSIM-abonnement

    Mij niet bellen: nepbericht van telecomprovider Simyo over eSIM-abonnement

    Heb jij een mail ontvangen dat jouw Simyo-abonnement is bevestigd? Geen zorgen. Het dochterbedrijf van KPN laat weten dat dit bericht niets met Simyo te maken heeft. 

    “Bevestiging van je abonnement ! [dd-949113-d3877]”, is het onderwerp van de mail. Grote kans dat je helemaal geen abonnement bij Simyo hebt afgesloten en dat weten de oplichters maar al te goed. In het bericht staat namelijk dat als je geen oorspronkelijke abonnee bent, je via de groene knop het abonnement weer kunt annuleren. Ook staat er een Engelse zin in het bericht. Simyo laat weten: “Onze e-mails worden alleen in het Nederlands verstuurd.”

    Annuleer niets

    Het abonnement annuleren klinkt erg aantrekkelijk, maar verstandig is het niet. Het telecombedrijf laat weten: “Wij sturen nooit e-mails waarin je iets moet bevestigen door op een knopje te klikken”. 

    Deel niet zomaar jouw persoonlijke gegevens 

    Als je op de groene knop klikt kan er malware op je apparaat worden geïnstalleerd of je komt op een nepsite terecht die lijkt op de officiële website van Simyo. Daar wordt vervolgens gevist naar jouw persoonlijke gegevens, maar deel deze niet. Simyo vraagt nooit proactief om inloggegevens, bankrekeningnummers of andere persoonlijke gegevens.

    Neem je zelf contact op om iets te wijzigen? Dan kan het telecombedrijf wél om aanvullende persoonsgegevens vragen. 

    Let op de afzender

    Betrouwbare mails van Simyo zijn afkomstig van mailadressen die eindigen op ‘@e.simyo.nl’ of ‘@simyo.nl’. Het bovenstaande bericht daarentegen is verzonden door ‘[email protected]’ en is dus niet betrouwbaar. 

    Valse sms in omloop

    Er is ook een valse sms in omloop namens Simyo. Het onderwerp gaat ook over eSIM. Als je goed kijkt naar het webadres, dan zie je dat er iets niet klopt. Zo zijn de 'i' en 'j' omgedraaid in het woord 'mijn'. Hier vind je nog meer tips om een vals webadres te herkennen.

    Valse sms Simyo

    Uitzondering: mails met een betaallink

    Een link in een mail is niet altijd een teken dat de mail vals is. In sommige gevallen stuurt Simyo een betaallink mee in de mail:

    • Als de automatische incasso is mislukt. Je krijgt dan per mail een betalingsherinnering met een betaal/iDeal-link. 
    • Als je bent geblokkeerd wegens hoog verbruik krijg je een mail en sms waarin staat dat je aansluiting geblokkeerd is. Via de betaal/iDeal-link kun je het bedrag betalen. 

    Dubbelchecken of je te maken hebt met een legitieme link? Ga naar MijnSimyo. De link uit het bericht moet overeenkomen met de link in jouw account. 

    Gegevens ingevuld en op de link geklikt, wat nu?

    Neem contact op met de officiële organisatie en verander je wachtwoorden. Lees hier hoe je een sterk wachtwoord aanmaakt. Heb je jouw bankgegevens ingevuld? Neem dan contact op met jouw bank voor de juiste hulp. 

    Als je hebt geklikt, maar geen gegevens hebt ingevuld dan is er niet direct reden tot paniek. Zit het toch niet helemaal lekker? Installeer dan een virusscanner voor je apparaat.

    Lees ook

    Updates ontvangen over dit onderwerp?

    Wil je op de hoogte blijven van dit onderwerp? Download de gratis Opgelicht-app en volg het onderwerp.

  • Ook interessant