Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Malafide slotenmakers proberen je dubbel op te lichten

    Malafide slotenmakers proberen je dubbel op te lichten

    Het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) waarschuwt om extra goed op te letten voor malafide slotenmakers. De rekening voor prutswerk valt niet alleen belachelijk hoog uit, ook bij de pinbetaling proberen ze je op te lichten.

    Het principe van de malafide slotenmaker is vermoedelijk welbekend. Je bent wat later opgestaan dan je zou willen, je moet flink haasten om op tijd op je werk te komen en in een moment van onachtzaamheid trek je de deur achter je dicht, maar helaas: de sleutels blijken toch écht nog op de keukentafel te liggen. Verdorie, wat nu?

    Een baksteen door je eigen ruit gooien om binnen te komen is natuurlijk ook niet ideaal, want dan zit je weer met rommel en een hoge rekening om dat te laten repareren. Maar gelukkig heb je je smartphone op zak, en zowaar, de zoekopdracht 'slotenmaker + woonplaats' levert al snel prachtige resultaten op. De websites zien er op het eerste gezicht betrouwbaar uit, voor de aardigheid staan er niet zelden wat verzonnen recensies en om het allemaal extra betrouwbaar te doen lijken, worden er willekeurige stockfoto's gebruikt die de indruk moeten wekken dat het om werknemers of tevreden klanten gaat. Wat kan daar nou misgaan?

    Nou, meer dan je denkt. Wie zonder op te letten de eerste de beste slotenmaker belt die door de zoekmachine getoond wordt, loopt namelijk een levensgroot risico om met oplichters in zee te gaan. Maar dat is niet alles, zo blijkt uit de waarschuwing van het CCV.

    In april besteedde Opgelicht?! nog aandacht aan malafide slotenmakers en legden we een nationaal opererend netwerk bloot. De waarschuwing van het CCV heeft weliswaar betrekking op slotenmakers, maar onbetrouwbare ongediertebestrijders zijn ongetwijfeld ook niet te beroerd om zich van dit nieuwe kunstje te bedienen.  

    Torenhoge facturen voor prutswerk, maar ook gesjoemel bij de afrekening

    Op het moment dat het busje aan komt rijden, bekruipt je plotseling een slecht voorgevoel. Het is een rommelig, smoezelig busje zonder herkenbare opdruk of een bedrijfslogo, er ontstaat soms wat verwarring over welk bedrijf deze slotenmaker nou precies vertegenwoordigt, de slotenmaker maakt geen bijster vakbekwame of kundige indruk, over de hoogte van de rekening wordt vaag en ontwijkend gedaan en met talloze excuses en aanvullende toeslagen blijkt dat het uiteindelijke factuurbedrag nóg hoger is dan vooraf ingeschat. Foute boel!

    Oplichters maken misbruik van de paniek en de verwarring

    Wie in bezwaar gaat of weigert te betalen, krijgt bovendien niet zelden te maken met dreiging of intimidatie. Omdat je toch je huis in moet en je de slotenmaker het liefst zo snel mogelijk kwijt bent, ga je overstag en betaal je. De spanning en alle stress zijn bovendien funest voor je cognitieve vaardigheden: niet zelden denken slachtoffers achteraf 'waarom ben ik daar in hemelsnaam mee akkoord gegaan?'

    Deze verwarring wordt door malafide slotenmakers misbruikt, aldus het CCV. Suzanne Schat van het CCV sprak met het Politiekeurmerk Veilig Wonen. Zij zegt het volgende:

    'We hebben gemerkt dat de slotenmaker bij een bedrag van bijvoorbeeld € 875, dat vaak al veel te hoog is, op het pinautomaat een cijfertje toevoegt. Vervolgens toont het beeldscherm van het apparaat € 1.875. Pas wanneer dat bedrag uit beeld is, geeft de slotenmaker het apparaat aan de klant om de pincode in te toetsen. Klanten hebben vaak pas dagen later in de gaten dat er een hoger bedrag van hun rekening is afgeschreven. Op elke poging om contact op te nemen met het bedrijf, krijgt de klant nul op rekest.'

    Dagelijks nieuwe slachtoffers

    Dit fenomeen is vrij nieuw, en het CCV registreert sinds april het aantal slachtoffers van deze vorm van oplichting. 'Gemiddeld komt er bij het CCV iedere dag een melding binnen van een dergelijke oplichtingszaak'. aldus Schat.

    Gedupeerden kunnen zich overigens melden via een speciaal e-mailadres van het Politiekeurmerk Veilig Wonen, namelijk [email protected]. De politie op de hoogte stellen wordt daarnaast ook geadviseerd, en ook de ConsuWijzer van de Autoriteit Consument & Markt krijgt graag meldingen om een beeld te krijgen van de omvang van dit probleem.

    Voorkom oplichting met deze tips

    Het Politiekeurmerk Veilig Wonen heeft overigens een lijst met tips opgesteld. Dit zijn ze.

    • Zet nu meteen een nummer in je telefoon van een betrouwbare vakman. Die vind je op www.politiekeurmerk.nl/slotenmakers
    • Bel nooit een slotenmaker die als eerste via Google bovenkomt in de zoekresultaten
    • Kijk waar de slotenmaker gevestigd is. Geen adres? Ga er dan niet mee in zee
    • Vertrouw je de werkzaamheden vanaf het begin al niet? Verzoek de slotenmaker het werk te staken en weg te gaan
    • Maak van tevoren een prijsafspraak en laat deze op papier zetten. Mondelinge toezeggingen worden niet nagekomen en prijzen vallen doorgaans honderden euro's hoger uit
    • Heb je geen prijsafspraak op papier en moet je een buitensporig hoog bedrag betalen? Bel dan 112, want als je eenmaal hebt betaald, dan is er een overeenkomst gesloten en is er via het civiele recht niets meer aan te doen
    • Voel je je ook maar enigszins bedreigd? Bel 112!

    Bron: Politiekeurmerk.nl

    Updates ontvangen over dit onderwerp?

    Wil je op de hoogte blijven van dit onderwerp? Download de gratis Opgelicht-app en volg het onderwerp.

  • Ook interessant