PostNL stuurt jou zogenaamd via iMessage een bericht dat jouw pakket momenteel wordt vastgehouden in het magazijn, omdat het adres niet duidelijk is.
Heb jij recentelijk iets besteld dat wordt bezorgd door PostNL en heb je onderstaand bericht ontvangen? Cybercriminelen maken je wijs dat je jouw adres moet bevestigen via de link in het bericht: ‘https://post.nl-fklujfr.top/nl’. Je hebt zogenaamd twaalf uur hiervoor en moet antwoorden met de letter ‘Y’. Laat je niet opjagen door deze manipulatietechniek, want dit schrijven online fraudeurs alleen om je snel op de link te laten klikken.

Geen mailadres van PostNL
Het bericht wordt verstuurd via iMessage vanaf verschillende mailadressen, zoals: ‘fryejenesis24001@gmail.com’ en 'lebeijgu782433@icloud.com'. Dit zijn absoluut geen officiële mailadressen van het postbedrijf. “Bij PostNL gebruiken we meerdere e-mailadressen. Meestal eindigen onze e-mails gewoon op @postnl.nl. Soms gebruiken we voor onze nieuwsbrieven ook @edm.postnl.nl”, meldt het postbedrijf. Bovendien eindigen echte websites van PostNL bijna altijd op ‘postnl.nl’. Je kunt er dus zeker vanuit gaan dat dit phishing is.
Zo controleer je of het bericht legitiem is
Als je zeker wil weten of een bericht van PostNL echt is, log dan in op jouw account via de officiële website of via de PostNL-app. Controleer daar of hetzelfde bericht voor jou klaarstaat. Daarnaast kun je ook je eigen ‘anti-phishingcode’ instellen. Jouw unieke code verschijnt dan in elk legitiem PostNL-bericht dat aan jou is gericht, zodat je phishingberichten sneller kunt herkennen.
Heb je toch op de link geklikt?
- Voer een virusscan uit in verband met malware.
- Verander ingevoerde wachtwoorden.
- Neem contact op met je bank of creditcardmaatschappij indien je bankgegevens hebt gedeeld.
- Neem voor verdere vragen contact op met de klantenservice van PostNL.