Jouw PostNL-pakket zou zijn achtergelaten in het magazijn, vanwege onjuiste gegevens. Je dient zogenaamd binnen 24 uur jouw adres bij te werken.
In een valse sms namens PostNL wordt beweerd dat het verzendbedrijf jouw artikel niet kan leveren wegens onjuiste adresgegevens. Je dient binnen 24 uur jouw adres bij te werken via de link ‘shorturl.at’. Dit is natuurlijk geen officiële pagina van de PostNL-website, wat erg verdacht is. “Voor pakketten van meer dan 24 uur worden logistieke administratiekosten in rekening gebracht!”, dreigen de oplichters bovendien. Het postbedrijf waarschuwt op zijn website voor dit soort dreigementen: “Afzenders van nepberichten hebben bijna altijd haast. Laat je nooit onder druk zetten!”.

Blijf kalm en laat je niks wijsmaken
Het bericht is verstuurd door een nummer uit het Verenigd Koninkrijk, namelijk ‘+44 7385 855612’. Dit is natuurlijk erg opmerkelijk voor een Nederlands bedrijf als PostNL. Een typisch kenmerk van frauduleuze berichten is dat er wordt gevraagd om jouw persoonlijke informatie. PostNL zal nooit per mail of sms vragen naar persoonsgegevens, schrijft het bedrijf op zijn site. Klik dus absoluut niet op de link om je account bij te werken, want het is een valse link.
Twijfel je aan de betrouwbaarheid van een bericht? Het bezorgbedrijf adviseert om de PostNL-app te installeren en een account aan te maken om veilig te betalen en berichten te ontvangen.
Heb je toch op de frauduleuze link geklikt?
Voer een virusscan uit in verband met malware. Verander ingevoerde wachtwoorden.
Neem contact op met je bank of creditcardmaatschappij indien je bankgegevens hebt gedeeld. Neem voor gerichte vragen contact op met de klantenservice van PostNL.