‘Noodgeval, vernieuw jouw bescherming voordat jouw account wordt gedeactiveerd’, mailen oplichters namens telecombedrijf Ziggo.
Maak jij gebruik van de telefoon-, televisie- of internetdiensten van Ziggo? Wees dan extra oplettend voor een phishingbericht die momenteel rondgaat omtrent jouw beveiligingsinstellingen. In het bericht word je als Ziggo-klant flink onder druk gezet. Als je namelijk niets doet, zou je account worden verwijderd. Deze mail zou een laatste kans zijn om je account actief te houden en je McAffee-abonnement bij te werken.
Ziggo zou meerdere pogingen hebben gedaan om contact met jou op te nemen, maar zonder succes. Je dient binnen 24 uur te handelen, anders wordt je account gedeactiveerd. Laat je absoluut niet onder druk zetten door zogenaamde dreigementen en tijdsdruk, want er is niets van waar.

Verdachte signalen
Deze Ziggo-mail opent met ‘Hallo’, wat erg opmerkelijk is. Je zou verwachten dat een bedrijf als Ziggo de mail persoonlijk aan jou richt. Een onpersoonlijke aanhef is typerend voor frauduleuze berichten, want op deze manier kunnen online fraudeurs grote groepen mensen in één keer benaderen. In de mail staat ook een klantnummer:‘15060790042614945169’. Komt het klantnummer dat in de mail vermeld staat niet overeen met jouw daadwerkelijke klantnummer, dan weet je al gelijk dat er iets niet klopt.
De afzender van de mail is ‘yalali@amiralhasanmajester- 1753743739685.zohodesk.com.au’. Dit is geen officieel Ziggo-mailadres. Legitieme mailadressen van Ziggo kun je vinden op de officiële website van het telecombedrijf. Blijf ook alert als er wél een officieel mailadres is gebruikt of wanneer er bij de afzender ‘Ziggo’ staat. Cybercriminelen kunnen namelijk mailadressen spoofen, waardoor de afzender betrouwbaar lijkt.
Bovendien leidt de link achter de oranje knop ‘Beveiliging nu bijwerken’ niet naar een legitieme pagina van de Ziggo-website. Als je met je muis over de link beweegt of het adres op je telefoon langer indrukt, zie je een domeinadres met ‘mailer3.zohoinsights.sa’. Genoeg signalen dus dat deze mail niet betrouwbaar is. Klik op geen enkele verdachte link en ga niet verder in op dit bericht.
Toch op de link geklikt?
- Weg met de schaamte, want dit gebeurt vaker dan je denkt.
- Voer een virusscan uit in verband met malware.
- Verander ingevoerde wachtwoorden en doe dit ook op andere plekken waar je dezelfde inloggegevens gebruikt.
- Zet waar mogelijk je tweestapsverificatie aan.
- Neem contact op met je bank of creditcardmaatschappij indien je bankgegevens hebt gedeeld.
- Je kunt ook contact opnemen met de Ziggo-klantenservice voor verdere vragen of gerichte hulp.