Cybercriminelen doen zich voor als de SNS Bank en verzoeken je om uiterlijk 15 juni je contactgegevens bij te werken. Vul niets in, want dit is een nepmail.
SNS heeft zogenaamd geprobeerd telefonisch contact met je op te nemen, maar dit is niet gelukt. Ook zou je geen reactie hebben gegeven op eerdere brieven. Trap niet in deze praatjes, want de SNS heeft helemaal geen poging gedaan om contact met je op te nemen.
Fraudeurs proberen zo de indruk te wekken dat er haast geboden is bij het bijwerken van je contactgegevens. Ook beweren ze dat je rekening tijdelijk kan worden gedeactiveerd als je dit niet vóór 15 juni doet. Laat je niet onder druk zetten om snel in actie te komen, want er is niets aan de hand.

Herken een vals SNS-bericht
- Het mailadres eindigt niet op ‘@sns.nl’ of ‘@e-mail.sns.nl’
- Een url begint niet met ‘https://’, gevolgd door: ‘www.snsbank.nl/’, ‘e.snsbank.nl/’, ‘sns.nl/’, ‘t.e-mail.sns.nl/’ of ‘f.snsbank.nl/’.
- De mail bevat een link om in te loggen, een overboeking te doen of te annuleren.
- Het bericht is verstuurd naar een mailadres dat je niet de bank hebt gegeven.
- De mail is niet persoonlijk aan jou gericht.
- Je mailprovider of spamfilter markeert het bericht als spam.
- In de mail wordt gevraagd om je beveiligingscodes of persoonlijke gegevens door te geven.
- In de mail wordt gedreigd met gevolgen als je niet meteen actie onderneemt.
- De mail is in een andere taal, bijvoorbeeld in het Engels.
Heb je toch op de link geklikt?
- Voer een virusscan uit in verband met malware.
- Verander ingevoerde wachtwoorden en stel waar mogelijk tweestapsverificatie in.
- Bankgegevens gedeeld of andere vragen? Neem dan contact op met de klantenservice van SNS.
Lees ook