Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Frauduleuze mail namens KPN: ‘Jouw factuur deze maand is 219,48 euro’

    Frauduleuze mail namens KPN: ‘Jouw factuur deze maand is 219,48 euro’

    Het bedrag van jouw maandelijkse KPN-factuur is zogenaamd aangepast wegens een inflatiecorrectie. Bekijk het overzicht van al je facturen via ‘MijnKPN’.

    Cybercriminelen maken je wijs dat het maandelijkse bedrag van jouw KPN-abonnement met klantnummer ‘40105*****’ zogenaamd is veranderd vanaf oktober 2024. “Hiervoor gebruiken we het CBS-inflatiecijfer van afgelopen jaar (2,3%)”, staat in het phishingbericht. Is de factuur anders dan verwacht? De cybercriminelen geven hiervoor verschillende redenen: ‘Het is een eerste factuur’, ‘je korting is voorbij’, ‘je hebt je abonnement veranderd’ of ‘je betaalt eenmalige kosten’.Er is dus geen touw aan vast te knopen waarom het bedrag nu precies is gewijzigd. 

    Op de hoogte blijven van dit soort frauduleuze berichten? Met onze gratis Opgelicht?!-app maken oplichters bij jou geen kans (iOS en Android).

    Nog meer tegenstrijdigheden en verdachte signalen

    In het bericht staat dat het totale maandbedrag van jouw KPN-abonnement in oktober 219,48 euro is. Een paar regels verder staat echter een totaalbedrag van 229,48 euro, wat erg onlogisch is. De mailafzender is geen officieel KPN-account, maar ‘[email protected]’. KPN meldt op hun website dat berichten die verstuurd zijn van een ‘@KPN.com’ of ‘@campagnes.kpn.com’ account wél honderd procent te vertrouwen zijn.

    Er staan verschillende links in de mail, bijvoorbeeld om je ‘facturen te bekijken, de gratis KPN-app te downloaden of meer informatie te vinden over het gewijzigde maandbedrag’. Klik nergens op, want deze valse links brengen je niet naar de legitieme KPN-website. Je kunt er dus vrij zeker van zijn dat dit een phishingbericht is.

    Heb je toch op een van de links geklikt?

    Weg met de schaamte, het kan iedereen overkomen. Voer een virusscan uit in verband met malware. Heb je ergens ingelogd? Verander dan je wachtwoord en stel waar mogelijk tweestapsverificatie in. Neem contact op met je bank of creditcardmaatschappij indien je bankgegevens hebt gedeeld. 

    LEES OOK:

    Updates ontvangen over dit onderwerp?

    Wil je op de hoogte blijven van dit onderwerp? Download de gratis Opgelicht-app en volg het onderwerp.

  • Ook interessant