In een frauduleus bericht namens de bank, word je als ABN AMRO-rekeninghouder gewaarschuwd om je gegevens te updaten. Trap er niet in, want dit is nep.
“Het einde van het jaar nadert, en in verband met onze jaarlijkse veiligheidsupdate vragen wij u vriendelijk om uw gegevens te controleren en te versturen vóór 27 november”, wordt beweerd in een phishingbericht namens de bank. Laat je niet opjagen, want dit is een typische psychologische truc die cybercriminelen inzetten om je onder druk te zetten.
ABN AMRO waarschuwt op zijn website
‘Jouw medewerking is van groot belang om eventuele risico’s te minimaliseren en de dienstverlening te verbeteren’, benadrukken online oplichters in het bericht. Hiermee proberen cybercriminelen je zo ver te krijgen om op de ‘veiligheidsupdate’-link te laten klikken. Doe dit absoluut niet
ABN AMRO waarschuwt op zijn website dat ze nooit aan rekeninghouders zullen vragen om via een link in te loggen of te internetbankieren. Vul bovendien nooit je bankgegevens, pincodes, beveiligingscodes of responsecodes in op een website waar je via een link uit een mail terechtkomt. Cybercriminelen kunnen er dan namelijk vandoor gaan met jouw persoonlijke informatie.
Zo herken je phishingmails namens ABN AMRO
De bank beschrijft een aantal typische kenmerken op zijn website:
- Een vreemd afzenderadres.
- Er wordt gevraagd om persoonlijke gegevens.
- In de tekst van de mail staat ‘Klik hier om in te loggen’.
- Er gaat iets verlopen.Bijvoorbeeld je betaalpas of creditcard.
- Je moet ‘met spoed’ iets regelen of ‘snel’ handelen (tijdsdruk).
- De mail heeft geen persoonlijke aanhef.
Dit is niet de eerste keer dat internetcriminelen phishingberichten namens ABN AMRO sturen. Door de datum in het bericht te veranderen houden ze de phishingmails actueel. Op de hoogte blijven van frauduleuze berichten namens ABN AMRO? Met onze gratis Opgelicht?!-app blijf je op de hoogte van dit soort nepberichten en maken online oplichters bij jou geen kans(iOS en Android).
Ben je toch op het bericht ingegaan?
Voer een virusscan uit in verband met malware. Wijzig ingevoerde wachtwoorden en stel waar mogelijk tweefactorauthenticatie in. Neem contact op met de klantenservice van ABN AMRO voor passende hulp.