‘Jij zou een openstaand bedrag hebben wegens een eerder opgelegde verkeersboete die nog niet is voldaan’, mailen cybercriminelen namens de overheid.
In een phishingbericht uit naam van de overheid beweren online oplichters dat zij je via jouw MijnOverheid-account ‘graag’ informeren over ‘een openstaande post’ met referentienummer ‘MOV-XXX’. De lay-out van het bericht en de communicatiestijl komen alleen totaal niet overeen met hoe de overheid normaal communiceert.
Ook staat er geen officieel logo in de mail. Bij verdere vragen kun je binnen kantooruren gratis bellen naar het telefoonnummer ‘1400’. Dit is erg vreemd, want dit is niet het officiële nummer waarop je normaal gesproken kunt bellen. Er zijn dus meerdere verdachte signalen die wijzen op oplichting.

Zo gaan de online oplichters te werk
De mail staat vol dreigementen, wat typerend is voor phishingmails. “Wij verzoeken u vriendelijk dit bedrag te betalen vóór 6 juli 2025. Door tijdig te betalen, voorkomt u verdere administratieve kosten of verhogingen”, dreigen de fraudeurs. Betaal je niet op tijd, dan is de afzender zogenaamd genoodzaakt om de vordering over te dragen aan het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB), wat zou kunnen leiden tot extra kosten.
Met dit soort nepdeadlines en verdere sancties proberen de oplichters je te manipuleren om je snel te laten handelen. ‘Betaal veilig via MijnOverheid’, staat er op de grote groene knop. Doe dit niet, want daarachter zit een link die absoluut niet veilig is.
Geklikt, gegevens gedeeld of geld overgeboekt?
- Weg met de schaamte, want het kan iedereen overkomen.
- Voer een virusscan uit in verband met mogelijke malware.
- Verander ingevoerde wachtwoorden en wijzig deze regelmatig.
- Neem contact op met je bank of creditcardmaatschappij indien je bankgegevens hebt gedeeld.
- Je kunt ook contact opnemen met MijnOverheid voor gerichte vragen of hulp.