Betrouwbaar inloggen met iDIN voor een identiteitscontrole via je bank? Trap niet in deze phishingmail
Valse mail namens iDIN | Bron: De Fraudehelpdesk
‘Je dient je online te identificeren via je bank en een identiteitscontrole te doen om de diensten te kunnen blijven gebruiken’, mailen cybercriminelen namens iDIN.
‘Tijdens een controle is vastgesteld dat bepaalde onderdelen van je geregistreerde informatie mogelijk onvolledig of verouderd zijn’, mailen oplichters namens iDIN. De cybercriminelen adviseren je daarom om je gegevens te controleren en waar nodig bij te werken via de link. Doe je dit niet, dan kun je mogelijk geen gebruik meer maken van de diensten. Trap niet in deze dreigementen, want er is niets aan de hand.
Online identificeren met iDIN via je bank
iDIN is een betrouwbare manier om je online te identificeren via de beveiligde omgeving van je bank, meldt de online dienst op zijn site. Je gebruikt iDIN bijvoorbeeld om:
- veilig in te loggen bij een verschillende organisaties, zoals a.s.r., Aegon, Allianz, BKR en MediaMarkt.
- je identiteit te controleren.
- je leeftijd te bevestigen.
iDIN werkt net als iDEAL en internetbankieren. Je bank zorgt voor de beveiliging. Onder andere ING, Rabobank en ABN AMRO bieden deze dienst aan.
Zo herken je dat het om oplichting gaat
Cybercriminelen misbruiken de herkenbare blauwe iDIN-stijl en het logo, maar toch zijn er meerdere signalen waaraan je kunt herkennen dat het om oplichting gaat.
Je wordt aangesproken met ‘Geachte cliënt'. Zo’n onpersoonlijke aanhef is een typisch kenmerk van phishing. Oplichters gebruiken zulke algemene aanheffen om in één keer grote groepen mensen te benaderen.
In de mail staat een knop om een identiteitscontrole uit te voeren. Klik hier absoluut niet op, want achter deze knop zit een frauduleuze link.
Heb je toch gereageerd op dit valse bericht?
- Weg met de schaamte, want het kan iedereen overkomen
- Voer direct een virusscan uit, voor het geval er malware op je apparaat zit.
- Verander alle wachtwoorden die je hebt ingevoerd en wijzig deze regelmatig.
- Neem meteen contact op met je bank of creditcardmaatschappij om misbruik te voorkomen.
