Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Verdachten telefonische phishing aangehouden

    Verdachten telefonische phishing aangehouden

    Een speciaal onderzoeksteam van de politie in Den Haag heeft vorige week woensdag drie verdachten aangehouden voor het uitvoeren van telefonische phishingaanvallen op Rabobankklanten.

    Medewerkster Rabobank

    Klanten van de Rabobank werden het slachtoffer van een brutale vorm van oplichting. Een vrouw die zich voordeed als medewerkster van de bank ontfutselde op slinkse wijze inlog- en signeercodes van internetbankieren. Direct daarna werd geld van de rekening overgeboekt. In december 2013 waarschuwden politie en justitie al eerder voor deze werkwijze en werden enkele personen aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij de oplichtingzaak.

    Kostbare horloges

    Zodra de internetcriminelen over de codes beschikken, maakten zij geld over naar onder andere juweliers die veelal kostbare horloges verkochten via internet. De juweliers waren voor die tijd al benaderd met het verzoek of bepaalde dure horloges nog op voorraad waren. Vervolgens vond telefonisch overleg plaats tussen de juwelier en - naar later zou blijken - de fraudeur met de vraag of het geld overgemaakt kon worden op een bankrekening, of werd medegedeeld dat het geld zojuist was overgemaakt. Naast dure horloges verlegden de verdachten hun terrein steeds meer naar dure auto’s. De auto's werden aangekocht bij autobedrijven en werden ook hier door katvangers opgehaald. Recentelijk zijn alle autobedrijven die zijn aangesloten bij de BOVAG geïnformeerd over de werkwijze.

    Ontfutseld

    Het geld werd rechtstreeks overgeboekt van de rekening van het slachtoffer, van wie even daarvoor de inlog- en signeercodes waren ontfutseld. Met de juwelier of met het autobedrijf werd afgesproken dat een familielid de horloges of auto af zou komen ophalen. Deze persoon, een katvanger, meldde zich vervolgens in de winkel of bij de dealer en ging er met de bestelling vandoor. Zowel de Rabobank als de benadeelde klanten hebben aangifte gedaan.

    Snelle interventie

    Dit ging overigens niet altijd goed. Soms kon de Rabobank op tijd ingrijpen en de juwelier of autodealer meldden dat er sprake was van een frauduleuze overschrijving, of roken zij zelf al onraad. Door snelle interventie werd voorkomen dat voor tenminste 400.000 euro aan frauduleuze overschrijvingen plaatsvonden. In een aantal gevallen kwam de waarschuwing echter te laat en wisten de katvangers er met de horloges of auto’s vandoor te gaan.

    Onderzoek

    Top op heden deden circa zeventig gedupeerden aangifte. Na diepgaand onderzoek onder leiding van het Openbaar Ministerie wist het team de identiteit van drie verdachten afkomstig uit Weesp, Almere en Amsterdam te achterhalen De drie verdachten -een 33-jarige vrouw en twee mannen van 41 en 42 jaar- worden maandag voorgeleid aan de rechter-commissaris. Het rechercheteam zet het onderzoek voort en sluit meerdere aanhoudingen niet uit.

    Bron: politie

    Gerelateerd

  • Ook interessant