Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Selfie met als gestolen opgegeven juwelen nekt verzekeringsfraudeur

    Selfie met als gestolen opgegeven juwelen nekt verzekeringsfraudeur

    Als je denkt de verzekering voor een paar ton te kunnen tillen, is het handig als je geen opzichtige selfies met als gestolen opgegeven sieraden op sociale media gooit. Best kans dat de verzekeraar - in dit geval Nationale-Nederlanden - argwaan krijgt en de schadevergoeding niet uitkeert.

    De vrouw, waarvan de leeftijd niet bekend is gemaakt, had een woonverzekering bij Nationale-Nederlanden. De politie kreeg in 2017 een aangifte wegens inbraak, maar daar bleef het niet bij. De vrouw leverde ook een dossier van bijna 200 pagina's aan met een opsomming van de zogenaamd gestolen spullen. De totale schadepost bedroeg € 247.666,14, zo werd met uiterst vakkundige precisie voorgerekend.

    Meteen vraagtekens bij forse claim

    Als je als verzekeraar een dergelijk dossier krijgt toegeschoven, is direct betalen uiteraard niet de meest voor de hand liggende optie. Het feit dat er geen braaksporen werden aangetroffen, werkte bovendien niet in het voordeel van de vrouw, al valt natuurlijk niet uit te sluiten dat een eventuele inbreker de flippermethode zou hebben toegepast. Nationale-Nederlanden nam het zekere voor het onzekere en schakelde een onderzoeksbureau in.

    Selfie in dure Gucci-jurk van € 2.200,-

    Het onderzoek leverde al snel interessante inzichten op. Fraude-experts ontdekten dat de vrouw vier dagen na de vermeende inbraak een selfie op sociale media heeft geplaatst waarop ze een als gestolen opgegeven Gucci-jurk ter waarde van € 2.200,- droeg. De foto zou zijn gemaakt in een pashokje van de Bijenkorf. Ook was te zien dat de vrouw diverse sieraden droeg die eveneens als gestolen waren opgegeven.

    Dubbele claims, gestolen foto

    Er waren nog meer aanwijzingen dat de vrouw niet helemaal de waarheid sprak. Zo gaf ze een dure tas van Chanel op als gestolen, maar de foto bleek te zijn geleend van een webwinkel die in tweedehands artikelen handelt. Ze heeft daarnaast meerdere artikelen dubbel geclaimd en een aantal stukken dure merkkleding bleek van een retourlijst van Zalando te zijn geplukt.

    Claim geweigerd, vrouw belandt in het incidentenregister

    Nationale-Nederlanden zag voldoende aanwijzingen voor fraude en besloot de claim te weigeren. Ook werd de vrouw opgenomen in het incidentenregister, wat gevolgen heeft voor toekomstig af te sluiten verzekeringen. Daarnaast moest ze de onderzoekskosten van € 15.000,- betalen, al werd dit bedrag bijgesteld naar € 11.000,-. 

    Vrouw eist schadevergoeding

    Pardoes sta je te boek als fraudeur, en daar gaat je goede naam. De vrouw besloot haar gram te halen bij de geschillencommissie Kifid, maar kreeg nul op het rekest. Haar vordering - een schadevergoeding van € 115.250,-, het schrappen van de onderzoekskosten én geschrapt worden uit het incidentenregister - werd afgewezen.

    Het Kifid was echter van mening dat er voldoende aanwijzingen zijn waaruit blijkt dat de vrouw de boel willens en wetens heeft geprobeerd te belazeren en stelde de vrouw in het ongelijk.

    Bron: De Telegraaf

  • Ook interessant