Het aantal meldingen van cybercrime aan de hand van sms-berichten stijgt hard, aldus het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV). De Fraudehelpdesk ontving dit jaar al ruim 14.000 meldingen van Nederlanders die aangaven een dubieus sms’je te hebben ontvangen.
Zeker één op de tien Nederlanders heeft wel eens op een foute link geklikt in een mail, app of sms-bericht meldt het CCV op basis van het Alert Online-onderzoek 2019. De Fraudehelpdesk meldt dat de schade die door dit type cybercrime is ontstaan dit jaar al ruim 1,1 miljoen euro bedraagt, en dat is slechts op basis van de doorgegeven meldingen. Met nog drie maanden te gaan is dat in ieder geval al een stuk meer dan over heel 2018 is gemeten: vorig jaar betrof het 'slechts' 860.000 euro.
Handelswijze sms-cybercrime
Het zogenoemde 'spoofing' is een vorm van cybercrime via sms die bij weinig Nederlanders bekend is. 'Bij deze vorm van phishing lijkt het alsof oplichters het telefoonnummer van bijvoorbeeld je telecomprovider gebruiken', aldus Tanya Wijngaarde van de Fraudehelpdesk. 'Het sms'je om met spoed in te loggen om een openstaande rekening te betalen om verhoging te voorkomen, verschijnt in de reeks van legitieme sms'jes van je telecomprovider. Daardoor lijkt het alsof het valse sms-bericht echt afkomstig is van je telecomprovider, terwijl dat niet zo is.'
In het volgende filmpje leggen we kort uit hoe het werkt:
Cybertip: smishing, wat is dat precies?
Bekijk voor meer informatie de website van het CCV. Hier vind je tips om (sms-)cybercrime te herkennen. Kijk hier voor het volledige Alert Online-onderzoek 2019.
Bron: Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid / Alert Online