De 86-jarige Henk Bergen uit Purmerend is slachtoffer geworden van een babbeltruc. Hij was honderden euro's kwijt na een bezoekje van een vrouw die zich voordeed als medewerker van de thuiszorg. Omdat hij het ergens toch niet helemaal vertrouwde doet hij de deur voortaan niet meer open na half zes 's middags, tenzij er een definitieve afspraak in de agenda staat.
Vrijdag 26 juli omstreeks 20.20 werd er aangebeld. De vrouw aan de deur vertelde dat ze langskwam in verband met een noodzakelijke aanpassing in de badkamer. Eenmaal ter plaatse werd Bergen afgeleid met een verhaal over een stoel die daar goed zou passen. Ondertussen is een tweede persoon de woning binnengetreden en heeft een bedrag van 350 euro uit de portemonnee van Bergen gehaald.
Zelf blijft Henk Bergen er nonchalant onder: 'Ik ben bestolen, maar ik ben nogal een harde, dus ik slaap lekker. M'n dochter zegt altijd: slaap je al? Ja hoor, ik slaap lekker 's nachts hoor. Ik heb wel die stang bij me liggen. Je gaat wel even denken dat er iemand binnen kan komen.'
Thuiszorgorganisatie geeft advies
Volgens thuiszorgorganisatie Evean is bekend dat fraudeurs zich weleens uitgeven als medewerker om zo het vertrouwen van mensen te winnen. Ze beschikken echter niet over cijfers wat de frequentie van dergelijke babbeltrucs betreft. Wel geven ze aan dat echte medewerkers zich kunnen identificeren met een pasje van de organisatie. Dit geldt ook voor flexwerkers, die in de zomer wegens vakantie van medewerkers relatief vaker worden ingezet.
Bij twijfel raadt Evean aan om te bellen om na te gaan of alles in de haak is: 'Laat degene die aanbelt dan voor een dichte deur wachten en vraag ons of diegene wel echt langskomt voor thuiszorg.'
Benieuwd hoe je kunt voorkomen dat je slachtoffer wordt van een babbeltruc? Of wil je weten wat veel voorkomende babbeltrucs zijn? Volg dan onderstaande buttons.
Tips om je te wapenen tegen babbeltrucs
Welke babbeltrucs zijn er allemaal?
Bron: NH Nieuws