Burgers en kleine ondernemers kunnen vanaf nu met vragen over fraude terecht bij de Fraudehelpdesk. Het doel van deze helpdesk is mensen helpen voorkomen dat zij het slachtoffer worden van fraude en slachtoffers snel door te verwijzen naar die instantie die hen het beste kan helpen.
De helpdesk is een landelijke vraagbaak, die via de website en telefonisch informatie geeft over de verschillende vormen van fraude en oplichting. Ook krijgen mensen tips hoe zij kunnen voorkomen dat zij slachtoffer worden.
Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie heeft 500.000 euro uitgetrokken voor de start van deze helpdesk. Minister Opstelten: ‘De Helpdesk is een praktische vraagbaak, waardoor mensen kunnen voorkomen dat ze de dupe worden van oplichters en fraudeurs. En wie al slachtoffer is, krijgt advies welke instantie hen het beste kan helpen.’ Voor slachtoffers van fraude is het soms lastig te bepalen waar zij zich het beste kunnen melden. De Fraudehelpdesk neemt nauwkeurig op hoe iemand slachtoffer is geworden en begeleidt de gedupeerde vervolgens bij het melden van hun zaak bij de juiste instantie, zoals de AFM, ConsuWijzer, het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude of de politie
De helpdesk neemt zelf geen meldingen in behandeling, maar krijgt via de vragen en doorverwijzingen wel belangrijke informatie over de omvang van fraude en oplichting in Nederland. Die informatie geeft de helpdesk door aan het ministerie van Veiligheid en Justitie. Bovendien zullen de medewerkers van de helpdesk scherp in de gaten houden of er nieuwe oplichtingspraktijken opduiken in Nederland, zodat daar meteen voor gewaarschuwd kan worden.
De Fraudehelpdesk is op werkdagen tussen 10.00 en 16.00 uur bereikbaar via het telefoonnummer 088-7867372 en via de website www.fraudehelpdesk.nl.