Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Bijna 6400 meldingen bij Fraudehelpdesk

    Bijna 6400 meldingen bij Fraudehelpdesk

    Bij de landelijke Fraudehelpdesk zijn sinds de oprichting in februari dit jaar bijna 6400 meldingen en hulpvragen binnengekomen over fraude en oplichting. De politie werft de komende tijd honderd extra financiële specialisten om grote oplichtingszaken en andere criminele geldstromen aan te pakken.

    Burgers en kleine bedrijven die het slachtoffer zijn geworden van oplichters geven aan dat zij voor vijf miljoen euro het schip zijn ingegaan, blijkt uit cijfers van de Fraudehelpdesk. "Langzaam dringt door hoe groot de problematiek is en hoe verschrikkelijk het met mensen kan aflopen'', zegt directeur Fleur van Eck. "Sommigen plegen zelfmoord omdat ze zoveel geld zijn kwijtgeraakt dat ze het niet meer zien zitten."

    De experts van de Fraudehelpdesk krijgen elke werkdag gemiddeld zo'n veertig meldingen te verwerken. In 4200 gevallen was er tot nu toe extra onderzoek nodig, want oplichters hebben 1001 sluwe manieren om hun doel te bereiken. Zo beloven ze mensen gouden bergen in niet bestaande loterijen of stellen snelle financiële voordeeltjes in het vooruitzicht als er eerst wat geld wordt gestort. Maar dat geld verdwijnt en de slachtoffers zien er nooit iets voor terug.

    Een andere vorm is dat jongeren hun bankrekening ter beschikking stellen aan criminelen zodat zij daar geld op kunnen wegsluizen. De jongere wordt een mooi bedrag als beloning beloofd als hij het geld ervan af haalt en aan de ronselaar geeft. Maar vaak krijgen ze niets en zijn ze ook nog strafbaar. Datingfraude is een ander verschijnsel. Oplichters weten een man of vrouw die op internet naar liefde zoekt zo geraffineerd te bewerken dat zij grote sommen geld overmaken. "Zo was er een vrouw die het slachtoffer van een Ghanees is geworden en tienduizend euro is kwijtgeraakt", zegt Van Eck.

    Maar de helpdesk kan geen aangiften opnemen, experts kunnen alleen de weg wijzen naar de juiste instanties zoals het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en de Consumentenautoriteit. Veel zaken worden naar de politie doorverwezen, aldus Van Eck. "We zouden veel meer kunnen betekenen als wij ook informatie zouden kunnen uitwisselen met de politie en andere instanties zoals de Belastingdienst. Maar privacyregels belemmeren dat. "

    Een stortvloed aan zaken zou de politie niet aankunnen, zegt politiechef Frederik Jansen, landelijk programmamanager Financieel Economische criminaliteit (FinEC). Uit de gevallen die bij de helpdesk komen kunnen rechercheurs wel landelijke patronen distilleren. "Maar we kunnen niet iedere individuele zaak aanpakken, daar hebben we niet genoeg mensen voor. Daarom gaan we achter de grote boeven aan als we een patroon zien, dat is veel effectiever."

    Eind dit jaar moeten er 126 financieel deskundigen bij elf korpsen zijn aangenomen. Daar moeten er op termijn nog een dikke honderd bijkomen voor de andere politieregio's. "Het gaat mensen uit het bankwezen, het notariaat en de advocatuur die nieuwe kennis meebrengen zodat we meer crimineel geld kunnen opsporen en afpakken. Misdaad mag niet lonen." Tot op heden heeft die injectie aan menskracht tientallen miljoenen opgeleverd, aldus Jansen. "Het doel is slachtoffers vaker hun geld terug te geven."

    Bron: Fraudehelpdesk.nl / GDP

    Gerelateerd

  • Ook interessant