Het aantal meldingen over cybercrime is flink toegenomen. Vorig jaar maakten bijna 28.000 Nederlanders bij de Fraudehelpdesk een melding van (een poging tot) internetoplichting. Een jaar eerder trokken 9000 mensen aan de bel.
PhishingDe meeste meldingen gingen over phishing, het 'hengelen' naar inloggegevens en persoonsgegevens. Maar liefst 22.000 meldingen gingen over deze vorm van cybercrime. Het lijkt er wel op dat het bewustzijn onder de bevolking over internetfraude is toegenomen: niet meer dan 1 tot 2 procent van de ontvangers van phishingmails trapt erin en raakt geld kwijt. Die bedragen variëren tussen enkele honderden tot vele tienduizenden euro’s.
Voorschotfraude De overige 6000 meldingen hadden voorschotfraude als onderwerp. Daarbij draait het om mooie beloftes, zoals een winstgevende zakendeal of een gewonnen loterij, waarvoor eerst onkosten moeten worden betaald. Bij verschillende vormen van voorschotfraude ligt het percentage slachtoffers veel hoger. Dat geldt ook voor de bedragen die gedupeerden kwijtraken. In sommige gevallen zijn vele honderdduizenden euro’s afhandig gemaakt. Van de ruim 1400 melders van voorschotfraude zijn 110 (8 procent) daadwerkelijk geld kwijtgeraakt. Het ging om 3,8 miljoen euro. Dat is gemiddeld 35.000 euro per slachtoffer.
Het ‘lucratieve’ zakenvoorstel is de meest voorkomende vorm van voorschotfraude. Hierbij spiegelen de oplichters hun slachtoffer via e-mail en telefoon grote winsten voor, maar dan moeten zij wel eerst zelf investeren. Vorig jaar kwamen hierover 726 meldingen binnen. De uitschieter was een makelaar uit het oosten van het land die 86.000 euro verloor aan een ‘miljoenenproject’ in Zuid-Afrika, waar hij twee keer naartoe reisde.
Loterijfraude Loterijfraude was het onderwerp van 572 meldingen. Bij deze fraudevorm wordt een hoge prijs in het vooruitzicht gesteld. De 'gelukkige' moet eerst administratie- en andere kosten voldoen voordat hij het geldbedrag krijgt. Dat kan tot vele duizenden euro’s oplopen. Ook gokfraude maakt slachtoffers: in 374 gevallen lieten zij zich verleiden tot de inzet van geld op internet-goksites die nooit uitbetalen. Verder leek het 327 melders wel wat om op internet een lening af te sluiten tegen lage rentetarieven zonder controle vooraf bij het Bureau Krediet Registratie. Maar na betaling van ‘kosten’ blijft de lening uit, het werk van oplichters.
Overigens denkt de Fraudehelpdesk dat het slechts 10 procent van alle daadwerkelijke oplichtingspraktijken op internet gemeld krijgt. De meeste mensen maken geen melding, omdat zij zich bijvoorbeeld schamen of het bedrag dat ze zijn verloren is relatief klein.
Bron: www.fraudehelpdesk.nl