Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • één op de vijf slachtoffer betalingsfraude

    één op de vijf slachtoffer betalingsfraude

    Uit het jaarlijkse Retail Report van Adyen blijkt dat bijna één op de vijf consumenten in Nederland (19%) in 2022 slachtoffer werd van betaalfraude. Het gemiddelde verlies per slachtoffer was 218 euro. Opvallend genoeg bevond 72% van de slachtoffers zich in de leeftijdscategorie 18-34 jaar. Retailers hebben maatregelen genomen zoals het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI), om fraude te voorkomen blijkt uit een artikel van Emerce.nl

    Het vertrouwen van consumenten in online winkelen wordt aangetast door de toenemende gevallen van fraude. Uit het onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de Nederlandse shoppers (51%) van mening is dat online winkelen minder aantrekkelijk is geworden door de massale fraude. Bovendien hebben ook retailers zelf dagelijks te maken met oplichting. Ongeveer 27% van de Nederlandse retailers heeft replica websites ontdekt van hun eigen webwinkels, terwijl 32% het afgelopen jaar te maken heeft gehad met een cyberaanval of datalek. Als reactie hierop heeft 51% van de retailers kunstmatige intelligentie (AI) geïmplementeerd om fraude te voorkomen, wat een stijging van 13% is ten opzichte van het voorgaande jaar. Bijna de helft van de retailers (47%) beschouwt deze maatregelen als doeltreffend.

    Voorzorgsmaatregelen

    Consumenten in Nederland worden zich steeds meer bewust van de gevaren van fraude en nemen daarom voorzorgsmaatregelen. Veertig procent van de consumenten controleert bijvoorbeeld zorgvuldig de URL van een webwinkel voordat ze een aankoop doen. Consumenten verwachten echter ook dat webwinkels zelf maatregelen nemen om de veiligheid te waarborgen. Twee derde (66%) van de consumenten wil bijvoorbeeld dat retailers beter communiceren over de genomen stappen. Bovendien verlaat bijna een derde (30%) van de Nederlandse consumenten meteen een webshop als deze er niet betrouwbaar uitziet. Retailers moeten blijven investeren in een veilige online ervaring om aan de verwachtingen van de consumenten te voldoen.

    Bron: Emerce.nl 

  • Ook interessant