Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Criminelen onderscheppen e-mailverkeer bedrijven

    Criminelen onderscheppen e-mailverkeer bedrijven

    De afgelopen twee weken is bij verscheidene Nederlandse ondernemingen het e-mailverkeer over orders onderschept door criminelen. Enkele van deze bedrijven zijn voor tienduizenden euro’s het schip in gegaan.

    De Fraudehelpdesk waarschuwt ondernemers extra alert te zijn bij bestellingen via e-mail, vooral bedrijven die goederen naar het buitenland exporteren of goederen bij buitenlandse leveranciers bestellen.

    Valse e-mailadressen

    Het lukt de criminelen om in te breken in het e-mailverkeer, bijvoorbeeld door een server te hacken. Als er goederen worden besteld, krijgen ze het voor elkaar om te antwoorden met een e-mailadres dat bijna identiek is aan dat van de oorspronkelijke afzender. Er is bijvoorbeeld een r en een n gebruikt (rn) in plaats van de letter m of de letter l is vervangen door een hoofdletter i (I). Ook zijn vrijwel identieke Outlook- of Yahoo-adressen gebruikt. Vervolgens sturen de criminelen een factuur dat lijkt op de facturen die het bedrijf normaal gesproken verstuurd, maar wel met een ander bankrekeningnummer en met een andere naam erop. In een enkel geval is zelfs per valse e-mail een nieuw bankrekeningnummer doorgegeven.

    Een paar oplettende bedrijven hebben, alvorens tot betaling over te gaan, om opheldering gevraagd over de nieuwe bedrijfsgegevens en toen kwam de fraude aan het licht. In enkele andere gevallen is de order geplaatst en is het geld overgemaakt naar de rekening van de criminelen. Naar verloop van tijd wordt gevraagd waarom de goederen nog niet zijn geleverd en dan blijkt dat de leverancier het geld nooit heeft ontvangen.

    Advies

    Ons advies is om ondernemingen waarmee u handel bedrijft, duidelijk te maken dat er maar één juist bankrekeningnummer is en om uw handelspartners te waarschuwen voor deze oplichtingspraktijken. Het is raadzaam alert te zijn op wijzigingen in het e-mailadres. Ook zou u bijvoorbeeld het juiste adres kunnen opslaan in uw adresboek. Bij verder e-mailcontact kunt u dan dit adres gebruiken in plaats van op de reply-knop te klikken.

    Het is helaas lastig om precies te achterhalen waar het lek zich bevindt.

    Bron: www.fraudehelpdesk.nl

    Gerelateerd

  • Ook interessant