‘Consumenten zijn steeds alerter op mailtjes waarmee criminelen privégegevens proberen te ontfutselen. Het gaat de goede kant op.'
Dit zei directeur Fleur van Eck van de Fraudehelpdesk na berichtgeving in De Telegraaf. Ook Opgelicht?! merkt meer meldingen te krijgen over valse mails, spookfacturen en malafide webshops. De valse mails wordt echter wel steeds professioneler. Mails waren eerst makkelijk te herkennen maar zijn nu niet van echt te onderscheiden. Oplichters kopiëren vaak de huisstijl van banken waardoor mail geloofwaardig lijkt. Bovendien bevatten veel e-mails malware die je systeem kunnen binnendringen.
Een woordvoerder van Betaalvereniging Nederland laat weten dat alle banken last hebben van de oplichters. Criminelen zoeken vaak een actuele aanleiding om toe te slaan. Zo zijn er veel oplichters die inspelen op de vervanging van bankpasjes. Toch neemt de schade af. In 2014 was er 17,3 miljoen euro schade. Een jaar hiervoor nog 33,3 miljoen euro.