Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Advertentiefraude blijft een plaag

    Al meerdere keren besteedde Opgelicht?! aandacht aan advertentiefraude, een vorm van acquisitiefraude die al jaren een plaag is voor ondernemers.

    En nog steeds worden vele bedrijven hierdoor gedupeerd. Hoe dit kan? Door het misbruiken van de goedheid van de mens. De truc is eenvoudig. Een ondernemer wordt gebeld dat de advertentie in het boekje, tegen bijvoorbeeld zinloos geweld in een bepaald dorp, klaar is en of de ondernemer deze nog even wil controleren. Uiteraard weet de ondernemer nergens van, hij is immers nooit eerder hierover gebeld, meent hij. De vrouw aan de andere kant van de lijn verwijst naar een gesprek van twee maanden eerder en ze leest de tekst voor die op de advertentie is komen te staan. Het is inderdaad de tekst die de ondernemer gebruikt bij advertenties. Nu slaat de twijfel echt toe. De vrouw vertelt dat ze al veel werk hebben gehad om de advertentie op te maken en dat de ondernemer een bevestigingsmail heeft gehad. Nu kan niets meer teruggedraaid worden. De ondernemer stemt uiteindelijk in en betaalt 179 euro voor een advertentie in een weinigzeggend boekje met een oplage van 500 stuks.

    Al in 2004 liet Opgelicht?! een reportage zien waarin een verslaggever van het programma aan de slag ging bij een bedrijf dat deze advertenties verkocht. In de reportage is te zien dat advertenties uit verschillende magazines worden geknipt en op een offerte worden geplakt. Vervolgens worden nietsvermoedende ondernemers met bovenstaande smoes overtuigd om de advertentie af te nemen.

    In februari dit jaar is een wetsvoorstel van Sharon Gesthuizen (SP) en Foort van Oosten (VVD) aangenomen in de Tweede Kamer ter bestrijding van acquisitiefraude. Echter moet dit wetsvoorstel ook in de Eerste Kamer nog goedkeuring krijgen.

    Tot die tijd krijgen fraudeurs nog de ruimte. En dat is te merken, sindsdien heeft Opgelicht?! vele meldingen ontvangen van gedupeerde ondernemers. Daarnaast sprak Opgelicht?! ook meerdere oud-medewerkers van verschillende callcenters die bevestigden dat ook elf jaar na onze reportage nog steeds advertenties in elkaar geknipt en geplakt worden om mensen zodoende te misleiden. Ondernemers moesten aan het twijfelen gebracht worden, dan gaan ze uiteindelijk wel overstag.

    Lees hier meer over advertentiefraude.

  • Ook interessant