Je bent online op zoek naar een e-bike of Nike sneakers en stuit vervolgens op een webshop die er prima uitziet. Met een paar kliks heb je online een bestelling geplaatst. Achteraf besluit je toch de reviews te checken en dan kom je erachter dat je zojuist geld hebt overgemaakt naar een foute webwinkel.
Hoe heeft dit kunnen gebeuren?! vraag je je misschien wel af. Wellicht ervaar je gevoelens van schaamte, zelfveroordeling en boosheid. Of het nu om een klein of groot bedrag gaat, wees niet te hard voor jezelf want het gebeurt vaker dan je denkt.
Anne kocht nieuwe Nike sneakers bij ‘Roosendaal-outlet.com’
“In eerste instantie zag de website er betrouwbaar uit”, vertelt Anne*. “Je bestelt zo vaak dingen online. Ik heb de site eerst gegoogled en na de betaling ontving ik netjes een bevestigingsmail met tracklinglink. De link leidde naar een bekende website. In eerste instantie had ik dus geen reden voor argwaan. Kort daarna deed de link het plotseling niet meer. Toen ik contact opnam met de webshop, kreeg ik geen gehoor en wist ik dat het foute boel was.”
Opgelicht?! ontvangt regelmatig meldingen van gedupeerden van malafide webshops, ook wanneer er al alerts over zijn gepost. Voorkom dat jouw geld in de zakken van online criminelen belandt en blijf via pushberichten op de hoogte van malafide webshops via de gratis Opgelicht?!-app (iOS en Android).
Hoe heeft dit kunnen gebeuren?!
Cybercriminelen maken het je zo makkelijk mogelijk om snel een online betaling te doen. Bovendien zien lang niet alle malafide websites er onbetrouwbaar uit. Sommige foute webwinkels zitten erg goed in elkaar, waardoor ze lastig te herkennen zijn. Een van de belangrijkste tips is om áltijd de reviews te lezen. Controleer bij twijfel ook of de website op de zwarte lijst van de politie staat. Bovendien heeft Opgelicht?! een checklist voor je gemaakt om malafide webshops sneller te spotten.
Annette werd opgelicht voor bijna 800 euro
Annette dacht een fatbike te kopen bij ‘bikevibez.com’: “Ik bestelde de fiets online voor bijna 800 euro. Na de betaling heb ik nooit meer wat gehoord. Toen ik online op onderzoek uitging, kwam ik er snel achter dat zij bekend zijn bij de politie.”
Dorith de Jong, woordvoerster bij de Autoriteit Consument & Markt waarschuwt: “Let altijd goed op als je voor het eerst een aankoop doet bij een webshop. Dus voor jou een onbekende site. Kijk bij grotere aankoopbedragen of je achteraf kunt betalen of met een creditcard, om het risico te beperken. Het kan iedereen overkomen, maar liever wil je het voorkomen. Dat scheelt je een hoop ellende achteraf.”
Ik heb gekocht bij een malafide webshop, wat nu?
Neem bij online aankoopfraude zo snel mogelijk contact op met je bank of creditcardmaatschappij voor de juiste hulp. Onderstaand volgen verschillende stappen die je kunt zetten.
Er is een mogelijkheid om je geld terug te krijgen!
Bij niet-bancaire fraude ben je zelf akkoord gegaan met een financiële overboeking onder valse voorwendselen. Omdat er sprake is van oplichting kun je toch aanspraak maken om je geld terug te krijgen. Dit kan via de Procedure NAW-gegevens Begunstigde bij niet-bancaire Fraude (PNFB), mits je aan bepaalde voorwaarden voldoet. Ook is er de mogelijkheid om de oplichter te dagvaarden, wanneer je geen reactie krijgt op je mails/brieven en huisbezoeken van de gerechtsdeurwaarder. Hiervoor gelden een aantal voorwaarden.
Melding doen bij ACM via de ACM consuwijzer
Doe een online melding bij ACM. Zij kunnen het bedrijf erop aanspreken wanneer deze de regels niet naleeft. En het bedrijf dwingen bepaalde activiteiten stop te zetten of een boete opleggen. Ook kan de verkoop wellicht worden teruggedraaid door de overeenkomst ongeldig te maken.
Met deze voorbeeldbrieven kun je jouw geld terugvorderen. Twijfel je of je gedupeerd bent? Neem dan contact op met de ACM consuwijzer om in gesprek te gaan over eventuele oneerlijke online handelspraktijken.
Aangifte doen is erg belangrijk
Je kunt makkelijk en snel online aangifte doen met je DigiD (of telefonisch via 0900-8844) als je meerderjarig bent. Ben je jonger dan achttien jaar, dan kunnen je ouders je hiermee helpen.
Johan Melet, politiewoordvoerder van het Landelijk Meldpunt Internet Oplichting (LMIO) benadrukt: “De drempel om aangifte te doen ligt vaak hoog, vooral onder jongeren. Toch is het belangrijk om dit wel zo snel mogelijk te doen, daarom heeft de politie geprobeerd om het zo makkelijk mogelijk te maken. Bovendien kunnen wij pas bij drie of meer meldingen in actie komen tegen een malafide webshop.”
*De gedupeerden in dit artikel hebben anoniem hun verhaal gedaan. Ter waarborging van hun privacy, zijn de namen gefingeerd. De echte namen van de gedupeerden zijn bekend bij de redactie van Opgelicht?!