Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Black Friday, hoogtijdag voor koopjesjagers én oplichters: let op voor deze trucs

    Black Friday, hoogtijdag voor koopjesjagers én oplichters: let op voor deze trucs

    Op en rond Black Friday kun je elk jaar grote kortingen op producten scoren. Althans, dat is waar de marketingcampagnes koopjesjagers van willen overtuigen. Maar naast de 'niet te missen acties' van handelaars zijn er op die 'zwarte vrijdag' ook veel oplichtingstrucs om in te trappen. 

    Het is een illusie dat je alleen koopjes scoort op Black Friday, de uit de Verenigde Staten overgewaaide koopjesdag die vaste voet aan Europese grond heeft gekregen. Naast de sterk afgeprijsde artikelen, zijn er vooral veel nepaanbiedingen en valse webshops, waaraan je in plaats van te besparen je geld kunt verliezen. Zelfs de politie waarschuwt voor een opmars van malafide webwinkels van november tot en met januari. 

    Valse aanbiedingen door officiële winkels en webshops

    Het zijn echter niet alleen voltijdse cybercriminelen die je tijdens het koopjesfestijn om de tuin willen leiden. Handelaren halen al jaren bewust trucjes uit om aanbiedingen extra aantrekkelijk te maken: 'Alles voor de helft van de prijs', '1 plus 2 gratis', 'op = op'. 
    Deze valse verleidingen zijn ook de Autoriteit Consument & Markt (ACM) niet ontgaan. Per 1 januari 2023 controleert de ACM of de prijzen op websites wel voldoen aan de regel voor kortingen, meldt RTL Nieuws. Online verkopers in de sectoren kleding, consumentenelektronica en beddenspeciaalzaken zijn onder de loep genomen. Een groot deel van de bedrijven bleek de regels structureel te overtreden, meldt de ACM. 

    Zomaar een doorgestreepte prijs mag niet

    “Een korting moet wel een echte korting zijn en niet alleen een truc om consumenten te lokken”, zegt Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM. De korting mag alleen worden gegeven op de laagste prijs waarvoor het product werd aangeboden in de dertig dagen die aan de korting voorafgaan. Veel webwinkels verzinnen namelijk prijzen: 'Deze laptop van achthonderd euro nu voor vijfhonderd euro!'. De werkelijke korting is dan kleiner dan wordt voorgesteld – of bestaat helemaal niet – en dat is onwettige prijsmisleiding.

    Op de kortingsregel gelden een paar uitzonderingen, namelijk voor bederfelijke producten, producten die nog geen dertig dagen op de markt zijn en oplopende kortingen (stapelkortingen, bijvoorbeeld van tien procent naar twintig procent naar dertig procent korting). 

    Speciaal opgezette valse webwinkels

    Cybercriminelen weten maar al te goed dat koopjesjagers rond Black Friday grote kortingen verwachten en (nog) sneller klikken om deals binnen te halen. Sommige malafide webshops zijn moeilijk te onderscheiden van officiële websites. In dit artikel leggen we je uit hoe je een neppe webwinkel kunt herkennen: 

    Kopen in een webwinkel; waar moet ik op letten?

    Al met al, wees je bewust van het bestaan van veel valse webwinkels en van de trucs van winkeliers. Aanbiedingen worden vaak rooskleuriger gemaakt dan ze zijn. Kortingen zijn ook zelden eenmalig of uniek: de kans is groot dat die korting vorig weekend ook al gold of dat je die in januari weer tegenkomt. 

    Bron: ACM, NU.nl

  • Ook interessant