Oplichters hebben het gemunt op Wise, een online platform waarmee je geld kunt versturen naar meer dan 160 landen. 
 

Oplichters laten je denken dat jouw Wise-account is gesloten en dat je jouw persoonlijke gegevens vóór 6 juli moet bevestigen via een valse link. Beide berichten bevatten een onpersoonlijke aanhef. Wise laat op zijn website weten gebruikers altijd aan te spreken met de voornaam die ze hebben doorgegeven. 

Valse mails Wise

Beveiligde code

Om betrouwbare Wise-mails te kunnen onderscheiden van valse, kun je zelf een beveiligde communicatiecode instellen. Zo doe je dat. Nog een manier om legitieme mails te kunnen onderscheiden is door de gratis Opgelicht?!-app te installeren. Zo blijf je via pushberichten op de hoogte van actuele phishingpogingen (voor Android en iOS).

Malafide groene knop

De berichten zijn voorzien van een groene knop, die je hoogstwaarschijnlijk naar een vervalste Wise-website leidt. Een betrouwbare Wise-link leidt altijd naar een website die begint met ‘https://wise.com’. De enige keer dat je naar een beveiligde website van een derde partij kan worden geleid, is als het een mail betreft over onderzoeksdoeleinden. Zie hier de volledige lijst van derde partijen.

Ik ben mogelijk slachtoffer van oplichting

Constateer je verdachte activiteit op je Wise-account? De financiële dienstverlener adviseert:

  • Log in op je account om hulp van Wise te krijgen. Wellicht kunnen zij de overdracht tegenhouden
  • Log uit bij je Wise-account op alle apparaten. De volgende keer dat je inlogt zal Wise helpen om je account veilig te herstellen.
  • Doe aangifte bij de politie. 
  • Stel bovendien op een later moment tweestapsverificatie in op je account.  

Lees ook