Heb je een e-mail ontvangen waarin staat dat er ongebruikelijke activiteiten zichtbaar zijn op je account bij International Card Services (ICS)? Dan heb je hoogstwaarschijnlijk met een valse e-mail te maken.

In het bericht staat dat je je op 21 maart aan hebt gemeld bij ICS. Je zou toen echter niet goed uitgelogd hebben. Uit voorzorg heeft het creditcardbedrijf je kaart tijdelijk buiten gebruik gesteld. Dit is niet waar! Laat je door dit bericht niet om de tuin leiden.

Misbruik creditcardgegevens

Je zou je account weer kunnen activeren door op de link in het bericht te klikken. Deze link verwijst je door naar een website waar je je accountgegevens in dient te vullen. Doe dit niet! Met deze gegevens kunnen criminelen misbruik maken van jouw creditcard.

Aanspreken met achternaam

Aan het e-mailadres van de afzender is zichtbaar dat dit een valse e-mail betreft. Dit e-mailadres komt namelijk niet overeen met dat van de uitgever van creditcards. Daarnaast geeft ICS op Twitter het volgende aan:

'Wij spreken je altijd aan met je achternaam. Als je op een andere manier wordt aangesproken weet je zeker dat het vals is. Als je naam bekend is bij derden, kunnen we niet uitsluiten dat je toch een valse e-mail met de juiste aanhef ontvangt.'

In deze e-mail wordt je niet met je achternaam aangesproken, je kunt dus met zekerheid zeggen dat je een vals bericht ontvangen hebt.

Naar de prullenmand

Deze phishingmail ontvangen? In de prullenmand ermee! Wil je meer weten over phishing? Lees het dan in ons artikel over dit onderwerp.

Gerelateerd