Voor een optimale werking van deze pagina plaatsen wij
functionele cookies. De bezoekersinformatie die we daarmee binnen krijgen zijn volledig anoniem.
Overige cookies worden pas geplaatst na jouw goedkeuring.
Functionele cookies
De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze
websites naar behoren werken. Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest
interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten hoeveel bezoekers er op onze
website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken
wij cookies. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.
Overige cookies
In deze categorie staan cookies, die niet in een van de andere categorieën van cookies te
plaatsen zijn. Het gaat hierbij om cookies die op een deel van onze sites worden gebruikt om het
sitebezoek te vergemakkelijken en de gebruikservaring te verbeteren. De artikelen en video’s die
je op onze websites bekijkt, kun je delen via social media. Bij het delen van video's wordt
gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen
op het moment dat je een artikel of video wilt delen. Daarnaast maken we veelvuldig gebruik van
op de pagina ingesloten (ge-embedde) content van andere social media partijen als YouTube,
Facebook, Twitter en Instagram. Bij het tonen van deze ingesloten content worden ook social
media cookies geplaatst in de browser.
Nóg een Marktplaats-oplichtingstruc: verificatie via WhatsApp op verzoek van de Marktplaats-'klantenservice'
Alert
clockOval 6
Een volger wees ons onlangs op een Marktplaats-oplichtingstruc. Oplichters maken zakelijke WhatsApp-accounts, selecteren het logo van Marktplaats als profielfoto en benaderen nietsvermoedende Nederlanders met het verzoek om zich te verifiëren. Dat is ongetwijfeld ook dit keer weer de opmaat naar het willen leegtrekken van bankrekeningen, want de échte Marktplaats gaat helemaal niet op deze manier te werk. Waar moet je op letten?
In dit specifieke voorbeeld wordt het overigens al snel duidelijk dat je met oplichters te maken hebt: degene die dit appje verstuurde, zat tijdens de Nederlandse les vermoedelijk zijn neus leeg te eten in plaats van op te letten. Met woorden zoals 'frauden' en 'berijkbaar' is het in ieder geval zo klaar als een klontje dat je hier niet met een échte klantenservice van doen hebt.
Ook interessant: deze zogenaamde 'klantenservice' geeft aan dagelijks bereikbaar te zijn tussen 13.00 en 16.00. Maar waarom er dan om 03.23 's nachts een appje wordt gestuurd...?
Hieronder een close-up van het appje:
Wat zit hier precies achter?
Eerlijk is eerlijk: we weten het dit keer niet honderd procent zeker. Vlak nadat het screenshot van het appje ons werd toegestuurd, was de site waar in het bericht naar verwezen wordt alweer offline.
Op basis van ervaringen uit het verleden kunnen we echter wel raden hoe de spreekwoordelijke vork in de al net zo spreekwoordelijke steel zit: aannemelijk is dat achter de link een nagemaakte 'Marktplaats'-website zat waarop door oplichters naar inloggegevens voor internetbankieren werd gehengeld.
In vrijwel alle gevallen hebben ze de inlogomgeving van talloze banken nagemaakt, dus in theorie kan iedereen slachtoffer worden. Je zou bijvoorbeeld een klein bedrag kunnen voldoen in het kader van de zogenaamde 'verificatie', maar in werkelijkheid krijgen oplichters je inloggegevens in handen.
Het vervolg laat zich uiteraard raden: jij bent je geld kwijt, een negatieve ervaring rijker en een illusie armer. Als iemand jou via WhatsApp benadert en zich uitgeeft als de klantenservice van Marktplaats, dan gaat dat om oplichting.
En heb jij een actueel voorbeeld van dergelijke Marktplaats-oplichting met een (werkende) link? Dan vernemen wij dat uiteraard graag.