“Wij hebben geconstateerd dat uw laatste betaling per ongeluk dubbel is verwerkt in ons systeem”, mailt bol je zogenaamd. Trap niet in deze phishingmail.
Opgelicht?! heeft meerdere meldingen ontvangen over onderstaand bericht namens bol. Daarin maakt de webwinkel je zogenaamd wijs dat er een dubbele betaling is geïdentificeerd in hun systeem. Dit te veel betaalde bedrag wordt binnen drie tot vijf werkdagen teruggestort. Als je wilt weten om welke betaling het gaat, dien je op de link in het bericht te klikken. Doe dit alleen niet, want hierachter gaat de valse link ‘https://apif.me/50ZOo’ schuil. Deze link stuurt je absoluut niet naar de betrouwbare website van bol.
Geen betrouwbaar mailadres van bol
Het phishingbericht is afkomstig van ‘no-puxs8kzu@formstack.com’. Dit is geen betrouwbaar mailadres van bol. Legitieme bol afzenders eindigen altijd op ‘@bol.com’. Je vindt de lijst met betrouwbare afzenders hier.
Slordig opgestelde mail
De mail begint met ‘Beste klant’. Dit is al een teken van phishing, want bol spreekt je altijd persoonlijk aan. Daarnaast eindigt de mail op ‘Met vriendelijke groet, Uw Bedrijfsnaam’. Het lijkt erop dat de oplichters zijn vergeten om ‘bol’ in de afsluiter te benoemen. Laat je niets wijsmaken en leer phishingberichten herkennen via deze tips. Blijf ook als een van de eersten op de hoogte van actuele valse phishingberichten via de gratis Opgelicht?!-app (Android en iOS).
Toch op de link geklikt?
Bol adviseert:
- Wijzig direct je wachtwoord. Doe dat ook bij andere accounts waar je dezelfde inloggegevens gebruikt.
- Voer een veiligheidsscan uit op het apparaat waarmee je de mail hebt geopend.
- Neem direct contact op met je bank indien je je betaalgegevens hebt achtergelaten. Controleer je rekening ook regelmatig op verdachte afschrijvingen.