Momenteel zijn oplichters druk bezig om jou op uiteenlopende manieren geld afhandig te maken uit naam van De Nederlandse Bank (DNB).
De Nederlandse Bank (DNB) is de centrale bank van Nederland. Het bedrijf laat op zijn website weten: “Mensen en bedrijven krijgen momenteel valse e-mails, sms-berichten en telefoontjes van oplichters die doen alsof ze van DNB zijn.” Dit valt onder spoofing.
Bankhelpdeskfraude
Naast dat je phishingberichten kunt ontvangen met het verzoek om geld over te maken, kun je ook worden gebeld door oplichters. Zij doen zich dan voor als medewerkers bij DNB. Dit heet bankhelpdeskfraude.
Dit type fraude wordt al lange tijd ingezet door criminelen om geld en gegevens te verzamelen van slachtoffers. ‘Ze zeggen dat er iets mis is met je bankrekening of ze willen speciale software op je computer installeren en vragen naar je pincodes’, meldt DNB. Hun advies: ‘Ga niet in op deze telefoontjes en hang meteen op’.
Hoe herken je een nepbericht van DNB?
DNB laat weten dat ze nooit zouden vragen naar je pincode of om geld over te maken. Verdacht bericht of telefoontje ontvangen namens DNB? De centrale bank laat weten:
- Geef geen persoonlijke informatie door.
- Boek geen geld over naar een zogeheten ‘veilige (kluis)rekening’.
- Klik niet op bijlagen of links.
- Stel je bank op de hoogte van het verdachte bericht.
Wat als je bent ingegaan op een vals bericht?
- Neem direct contact op met je bank en laat je bankpas of creditcard blokkeren.
- Doe aangifte bij de politie als je schade hebt geleden.
Lees ook