Maak jij gebruik van cryptoplatform Bitvavo om te handelen in Bitcoin, Ethereum of andere coins? Wees dan gewaarschuwd voor dit frauduleuze sms-bericht.
De koers van Bitcoin is onlangs weer flink gestegen, mede door opvallende ontwikkelingen zoals Gamestop die duizenden Bitcoin-cryptomunten heeft gekocht en signalen dat de Amerikaanse overheid onder leiding van Trump mogelijk zelf Bitcoins gaat minen. De waarde van Bitcoins en andere cryptomunten blijft variëren en dagelijks wordt in het nieuws gespeculeerd over de koersen en laatste ontwikkelingen omtrent crypto en of het verstandig is erin te investeren. Onlangs was dan ook in het nieuws dat het mediabedrijf van de Amerikaanse president Trump miljarden in Bitcoin gaat pompen waardoor de koers weer stijgt.

Ook cybercriminelen blijven frauduleuze berichten versturen, gericht op cryptobeleggers. Al een tijdje is er een phishing-sms in omloop namens cryptoplatform Bitvavo. “U heeft succesvol ingelogd vanuit Dortmund. Heeft u dit NIET zelf gedaan? Bel ons meteen op 020 793 2140”, schrijven de online oplichters. In het smishingbericht staat ook een referentienummer: ‘CP2KSA’. Dit doen online fraudeurs om je vertrouwen te winnen en geloofwaardig over te komen.
Bij de afzender van het sms-bericht staat ‘Bitvavo.com’, dit klopt natuurlijk niet. Oplichters kunnen door middel van spoofing de afzender-ID aanpassen, waardoor het lijkt alsof Bitvavo de afzender is. Trap er absoluut niet in en ga niet in op het bericht.
Goed om te weten: dit is slechts één van de voorbeelden van smishing-berichten namens Bitvavo. De afgelopen maanden zijn er steeds wisselende nepberichten in omloop, waarin elementen zoals de datum, het referentienummer of de locatie van de login steeds anders zijn. De Opgelicht?!-redactie schreef hier ook al eerder alerts over, dus wees gewaarschuwd! Wil je deze waarschuwingen niet missen? Download dan onze gratis app (voor iOS en Android).
Heb je toch op de link geklikt?
- Voer een virusscan uit in verband met malware.
- Verander ingevoerde wachtwoorden en stel waar mogelijk tweestapsverificatie in.
- Neem contact op met je bank of creditcardmaatschappij indien je bankgegevens hebt gedeeld.
- Voor gerichte hulp kun je contact opnemen met de Bitvavo-klantenservice.