Phishingmail namens KPN: ‘Betalingsherinnering van €122,15, onmiddellijke actie vereist’
'De laatste betaling voor jouw KPN Lidmaatschap en Diensten kon niet worden verwerkt', mailen cybercriminelen. Als gevolg is je account onderbroken.
Je dient het openstaande bedrag van 122,15 euro zogenaamd binnen 48 uur te voldoen, om deactivering van je account te voorkomen. Laat je niet onder druk zetten, want oplichters proberen je hiermee sneller op de link te laten klikken. Deze link leidt alleen niet naar een betrouwbare pagina op de KPN-website.
Zo check je of er echt een KPN-factuur voor je klaarstaat
Wil je zeker weten of een factuur echt is? Log dan in op je 'MijnKPN'-account of in de MijnKPN-app. Daar vind je al je facturen. Betaal vervolgens alleen via het bericht in je account en voorkom dat je op de valse link klikt.
Dreigen met veiligheidsrisico’s
Onderaan de phishingmail staat dat als de betaling voor het jaarabonnement niet binnen 24 uur is ontvangen, je apparaat risico loopt op virus- en malware-infecties, datalekken, verlies van bestanden, identiteitsdiefstal, phishing en misbruik van persoonlijke gegevens.
Laat je niet opjagen door deze opsomming, want ook dit zijn manipulatietrucs om je snel op de link te laten klikken. Bovendien stond bovenaan het bericht dat je het bedrag binnen 48 uur moest overmaken. Dit spreekt elkaar dus tegen.
Check de links en afzender
Een link check je door op je telefoon de link ingedrukt te houden en op je computer door met de muis op de link te gaan staan. Zorg dat je niet klikt. In beeld verschijnt een voorvertoning van het webadres. Daarnaast mailt KPN alleen vanuit '@kpn.com' en '@campagnes.kpn.com'. Blijf wel waakzaam op spoofing.
Heb je toch op deze KPN-phishingmail gereageerd?
- Schaam je niet, dit kan iedereen overkomen.
- Neem contact op met je bank of creditcardmaatschappij indien je bankgegevens hebt gedeeld.
- Verander direct je inloggegevens indien je deze hebt ingevuld. Doe dit ook op andere plekken waar je dezelfde wachtwoorden gebruikt.
- Stel tweestapsverificatie in waar mogelijk.
- Neem contact op met de KPN-klantenservice voor gerichte ondersteuning.
