“We moeten verifiëren dat dit account van u is”, staat in een phishingmail namens Ziggo. Klik op de link om in te loggen en je Ziggo-account wordt weer ontgrendeld.
Het Ziggo mail-team waarschuwt je zogenaamd dat jouw Ziggo mail-account is geblokkeerd. Trap niet in de manipulatietechnieken om via de link je account te verifiëren, want dit betreft een frauduleuze link. Als je erop klikt, kunnen cybercriminelen malware op je apparaat installeren of proberen je persoonlijke gegevens te achterhalen.
Op de hoogte blijven van online oplichting? Met onze gratis Opgelicht?!-app maken oplichters bij jou geen kans (iOS en Android).
Betrouwbare Ziggo-accounts
Je kunt achterhalen of een bericht namens Ziggo betrouwbaar is door de afzender te checken. Officiële bedrijfsaccounts van Ziggo worden verstuurd door ‘@ziggo.com’, of via hun Safe Online paketten: ‘[email protected]’ en ‘[email protected]’. Als je dus een mail namens Ziggo ontvangt wat een ander domein heeft, dan kun je er vrij zeker van zijn dat het een phishingbericht is.
Oh nee, ben je toch ingegaan op het bericht?
- Voer een virusscan uit in verband met malware.
- Verander ingevoerde wachtwoorden en zet tweefactorauthenticatie aan.
- Neem contact op met je bank of creditcardmaatschappij indien je bankgegevens hebt gedeeld.