De consumentenbond waarschuwt: pas op voor bankhelpdeskfraude
Je wordt gebeld iemand die zegt van jouw bank of telecomprovider te zijn. De medewerker komt professioneel en behulpzaam over, dus je werkt zonder wantrouwen mee. Vervolgens kom je erachter dat je spaarrekening is geplunderd. De consumentenbond waarschuwt dan ook op hun website voor bankhelpdeskfraude. Zo werkt deze vorm van oplichting.
De laatste tijd is er bovendien een nieuwe variant van deze fraudevorm opgedoken. Oplichters sturen je eerst een phishingbericht namens jouw bank. Vervolgens wordt je gebeld door iemand die zich voordoet als een helpdeskmederwerker van die bank. Deze 'bankmedewerker' belt zogenaamd naar aanleiding van het eerdere phishingbericht. Hierdoor klinkt het verhaal nog geloofwaardiger.
Hoe werkt bankhelpdeskfraude?
De Consumentenbond legt op hun site uit dat criminelen je opbellen met het verhaal dat er verdachte activiteit is ontdekt op jouw rekening. Ze overtuigen je ervan dat je geld in gevaar is en vragen je om het 'tijdelijk veilig te stellen' door het over te boeken naar een 'veilige kluisrekening'. In werkelijkheid zijn zowel het valse bericht als de medewerker onderdeel van dezelfde fraudepraktijk. Met psychologische trucs wordt eerst je vertrouwen gewonnen, nieuwsgierigheid gewekt of angst gecreëerd zodat je sneller geneigd bent om persoonlijke informatie te delen en om geld over te maken.
Zo herken je bankfraude
Wanneer je bank contact met je opneemt per bericht of telefoon en je om vertrouwelijke informatie vraagt, dan kun je er vrij zeker van zijn dat dit niet klopt. Je wordt gebeld of ontvangt bijvoorbeeld een bericht per mail of sms dat je een nieuwe betaalpas nodig hebt. Om je pas te vernieuwen dien je je pincode in te vullen of door te geven. Veilig Bankieren beschrijft op hun website een aantal verdachte signalen waar je op kunt letten:
- Een bankmedewerker zal je nooit thuis komen opzoeken om je bankpas, identifier, inlog apparaat of pincode op te halen.
- Je bank zal nooit om toegang tot je computer of telefoon vragen om daar software of apps op te installeren.
- Je bank zal überhaupt nooit vragen om pincodes of inloggegevens.
- Je bank zal nooit per mail, telefoon of sms vragen of je geld overmaakt naar een andere rekening.
- Je bank zal je nooit onder (tijds)druk zetten om snel te handelen en gegevens te delen, op een link te klikken of om geld over te maken.
Zo herken je een neptelefoontje
Een oplichter kan zich voordoen als een medewerker van jouw bank en beweren dat je rekening is geblokkeerd wegens verdachte transacties. Laat je niets wijsmaken: een echte bank zal jou nooit bellen en om vertrouwelijke gegevens, geldoverboekingen of toegangsrechten vragen of je zomaar software laten downloaden.
Krijg je zo'n telefoontje? Ga er niet op in en hang direct op. Bel bij twijfel zelf naar het officiële nummer van de bank om te controleren of het klopt, adviseert de Consumentenbond.
Andere fraudevormen per telefoon
Bankhelpdeskfraude is slechts één voorbeeld. Online oplichters doen zich namelijk ook voor als medewerkers van de Hoge Raad, Belastingdienst, telecomprovider of andere organisaties.
Het kan soms lijken alsof je echt door zo'n instantie wordt gebeld, doordat cybercriminelen aan spoofing doen, waardoor het telefoonnummer van de bank wordt nagebootst en er bij de afzender daadwerkelijk de naam van de organisatie staat. Je kunt dit altijd controleren door zelf naar de bank te bellen via het officiële nummer, je krijgt dan altijd echt iemand aan de lijn van de bank. Spoofing werkt dus alleen wanneer je wordt benaderd en niet wanneer je zelf (terug)belt.
In bankhelpdeskfraude getrapt, wat nu?
- Neem direct contact op met jouw bank voor gepaste hulp en om verdere schade te beperken.
- Verzamel het bewijs, verwijder de berichten niet, maak schermafbeeldingen van berichten en telefoontjes en beschrijf wat er gebeurd is.
- Doe online aangifte, dit kan vanaf je 18e makkelijk en snel met je DigiD en anders kunnen jouw ouders je helpen.
Online fraude komt vaker voor dan je denkt, je bent lang niet de enige dus schaam je er niet voor. Er is een online community van slachtoffers waar je misschien steun kunt vinden. Wees niet te hard voor jezelf want online oplichters worden steeds gewiekster en dit kan iedereen overkomen.
Je kunt misschien je geld terugkrijgen
Hoewel de bank niet verplicht is om het geld te vergoeden, wordt in sommige gevallen (een deel) uit coulance toch vergoed,indien je onder andere aan deze voorwaarden voldoet:
- Je hebt aangifte gedaan bij de politie.
- Dit is de eerste keer dat het is gebeurd.
- Het gaat om een particuliere rekening.
