Een jaar lang gratis reizen met een OV-jaarkaart, dat klinkt niet verkeerd. Helaas proberen online criminelen je in de val te lokken. Vul de enquête niet in en houd je privégegevens voor jezelf.
De aanleiding voor de valse mail is het opnieuw onderzoeken van het reisgedrag van Nederland. “Door een korte enquête in te vullen kun je ons waardevolle inzichten geven”, staat er in het bericht. Deze inzichten gaan niet over jouw reisgedrag, maar betreffen jouw persoonlijke gegevens.
Valse winactie
De oplichters proberen je te lokken met een gratis OV-jaarkaart, terwijl Translink, het bedrijf achter de OV-chipkaart, aangeeft nooit aanbiedingen of winacties te versturen per e-mail. Hun mails zijn puur servicegericht.
Bovendien staat er in kleine letters onderaan de mail: “Het genoemde merk/bedrijf is niet de organisator of sponsor van deze campagne en is op geen enkele wijze gerelateerd aan de organisatie indien expliciet vermeld.” Dit is verdacht. De oplichters laten het namelijk lijken alsof de winactie wordt verstuurd namens Translink zelf. Je zou daarom verwachten dat Translink op de hoogte is van de winactie.
Onbetrouwbare link
Om kans te maken op de OV-jaarkaart dien je de enquête in te vullen. “Het duurt slechts 1 minuutje om de vragen te beantwoorden”. Op deze manier proberen de oplichters je over te halen om mee te doen aan hun nep-onderzoek.
Klik je op de blauwe knop ‘Ga Verder’? Dan kom je op de volgende webpagina terecht: klantenservice.today/rd/c130701kHWhA2681856Gvwf12888bzK1058RDbD2210. Dit terwijl links van Translink alleen gaan naar ‘www.ov-chipkaart.nl’ of ‘www.uitcheckgemist.nl’.
Het controleren van een URL doe je door op je desktop met de cursor op de link te gaan staan en op je telefoon door de link ingedrukt te houden. Pas op dat je niet op de link klikt. Het komt namelijk ook voor dat er via een link malware op je apparaat wordt geïnstalleerd.
Zo herken je een phishingmail van Translink
- Slordig taalgebruik en spelfouten in het bericht. Dit is ook het geval in de bovenstaande mail. Zo staat er bijvoorbeeld ‘Jaartkaart’ in plaats van ‘Jaarkaart’.
- De mails van Translink komen van adressen die eindigen op @ov-chipkaart.nl of @uitcheckgemist.nl.
- Translink vraagt nooit om je persoonlijke gegevens, behalve als je contact hebt met de klantenservice.
- Via een link word je gestuurd naar een website waar je jouw persoonlijke gegevens moet invoeren.
- Je wordt gevraagd iets met spoed te doen.
- Je wordt gevraagd jouw gegevens te actualiseren.
- Als je niet direct actie onderneemt, dan wordt gedreigd jouw account te blokkeren. Dit is een vorm van social engineering.