Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Valse e-mail 'Rabobank' met als onderwerp 'Het coronavirus en uw bankzaken'

    Valse e-mail 'Rabobank' met als onderwerp 'Het coronavirus en uw bankzaken'

    We werden gewezen op een valse mail uit naam van de 'Rabobank' met de tekst 'Het coronavirus en uw bankzaken'. Deze mail lijkt wellicht echt, maar is wel degelijk van oplichters afkomstig.

    De exacte wijze waarop deze truc in zijn werk steekt, hoeven we hopelijk niet meer te herhalen: dat is onderhand al zó vaak aan bod gekomen. Samengevat in steekwoorden komt het neer op een vervalste inlogomgeving, inloggegevens doorsturen en eindigen met een geplunderde rekening. Het mailtje kun je dan ook het beste direct verwijderen.

    De volledige tekst van de mail, afkomstig van het verzonnen mailadres [email protected], luidt als volgt:

    Geachte relatie,

    Het online hengelen naar bankgegevens om rekeningen te plunderen, is een groot probleem bij de Nederlandse banken. Cybercriminelen spelen in op alle onrust rondom het coronavirus (COVID-19). De schade lopen tot in de miljoenen. Om dit te voorkomen nemen wij als bank regelmatig veiligheidsmaatregelen, helaas lukt dit niet altijd.

    Voorkom financiële schade en onderneem actie!
    Wat kunt u zelf doen om te voorkomen dat u geen slachtoffer wordt van deze laffe vorm van oplichting?

    • Vervang uw betaalpas
    • Vraag een nieuwe pincode aan

    Met de nieuwe betaalpas van de Rabobank, kunt u veilig betalen en geld opnemen. Zowel in Nederland en als in het buitenland. De nieuwe betaalpas is beter beschermd tegen fraudeleuze praktijken en voldoet aan de nieuwe Europese veiligheidsvoorschriften die banken in Nederland moeten voldoen om financiële schade te voorkomen.

    Veiligheidsmaatregelen
    In verband met de veiligheid van onze klanten verzoeken wij u om kosteloos een nieuw betaalpas aan te vragen, zodat u veilig uw bankzaken kunt regelen in Rabo Online Bankieren en veilig gebruik kunt blijven maken van uw betaaldiensten bij de Rabobank. Ga naar rabobank.nl/vervang-uw-betaalpas. Doet u dit niet, dan is de Rabobank genoodzaakt uw rekening tijdelijk te blokkeren: u kunt dan niet meer betalen of geld van opnemen totdat u gebruik maakt van een nieuw betaalpas en nieuwe pincode.

    Heeft u nog vragen?
    Meer informatie vindt u op rabobank.nl/privacy. Staat het antwoord er niet bij? Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag!

    Alvast hartelijk dank voor uw medewerking.

    Met vriendelijke groet,
    Rabobank

    Wiebe Draijer
    Directeur Particulieren en Bedrijven

    Updates ontvangen over dit onderwerp?

    Wil je op de hoogte blijven van dit onderwerp? Download de gratis Opgelicht-app en volg het onderwerp.

  • Ook interessant