De Fraudehelpdesk waarschuwt voor valse e-mails van ICS, nadat daar sinds zaterdag tientallen meldingen zijn gekomen over een mail met het onderwerp 'onregelmatige activiteiten'. Dit bericht komt niet van International Card Services, maar van oplichters.
De phishingmail stelt dat de ontvanger zijn accountgegevens moet verifiëren. Internetfraudeurs proberen met deze smoes mensen te verleiden op de link in het bericht te klikken. Doe dit niet! Als u dit toch doet, krijgen oplichters mogelijk via phishing persoonlijke informatie in handen. Of u komt terecht op een malwarewebsite, waarbij uw computer wordt geïnfecteerd met schadelijke software.
Herkennen
U kunt aan een aantal zaken zien dat het hier om een valse mail gaat. Zo staat in het bericht dat er binnen 48 uur actie moet worden ondernomen, anders is de creditcard niet meer bruikbaar. Internetfraudeurs maken vaak gebruik van een dreigende toon zodat de ontvanger snel overgaat tot actie.
Verder zijn slecht taalgebruik en een algemene aanhef kenmerken van een phishingmail. Ook kunt u kijken naar het e-mailadres waarmee de mail is verzonden. Vaak maken oplichters gebruik van een vaag mailadres of eentje die lijkt op de naam van de instelling die ze misbruiken. Vergeet verder niet dat een bank of een grote instelling nooit via de mail om informatie vraagt.
Foute link
U kunt een foute link eenvoudig zelf herkennen. Hang met uw muis boven de link, zonder erop te klikken! Bij de meeste programma's, zoals Internet Explorer, Firefox, Chrome en Outlook, verschijnt het adres linksonder in beeld. Dan ziet u dat de link niet leidt naar het adres dat wordt gesuggereerd in de mail.
Heeft u ook dit soort mails ontvangen? Stuur ze door naar valse-email[at]fraudehelpdesk[dot]nl en verwijder daarna de berichten.
Bron: www.fraudehelpdesk.nl
Voorbeeld: