PostNL kan jouw pakket zogenaamd niet bezorgen wegens een onjuist adres in de administratie. Je wordt gevraagd 1,99 euro te betalen voor de herverzending.
De mail lijkt afkomstig van de PostNL Klantenservice, maar is in werkelijkheid verstuurd door ‘[email protected]’. Dit is geen legitiem mailadres van PostNL. Het mailadres van het postbedrijf eindigt op ‘@postnl.nl’. Cybercriminelen kunnen mailadressen eenvoudig spoofen, dus let altijd op andere kenmerken die op phishing wijzen. Denk aan het feit dat de mail niet de officiële PostNL-huisstijl heeft en dat je niet persoonlijk wordt aangesproken bij zo’n specifiek bericht.
Met de kerst in aantocht worden er massaal cadeaus besteld online. Voorkom dat je in een valse mail namens een bezorgdienst trapt of bestelt bij een malafide webshop. Blijf via de gratis Opgelicht?!-app op de hoogte van actuele phishingpogingen en valse webshops (iOS en Android).
Leer valse PostNL-berichten herkennen
Om je gegevens bij te werken dien je op een onbekende link te klikken. Deze link leidt naar de website ‘https://globalstudypathways.com/nl’. “Echte websites van PostNL eindigen bijna altijd op postnl.nl”, meldt het postbedrijf op zijn website. Je kunt er dus van uitgaan dat dit een valse link is.
Ben je toch op het bericht ingegaan?
Voer een virusscan uit in verband met malware. Als je je wachtwoord hebt ingevuld, verander deze dan en stel waar mogelijk tweestapsverificatie in. Neem contact op met je bank of creditcardmaatschappij als je je bankgegevens hebt gedeeld. Neem voor verdere vragen contact op met PostNL.