Cybercriminelen hebben het de laatste tijd gemunt op energieleverancier Eneco. Ze laten je denken dat je nog een openstaand bedrag moet betalen van 342,03 euro.
“Op 21 mei 2025 probeerden wij 342,03 van uw rekening af te schrijven. Dat is helaas niet gelukt”, schrijven oplichters namens Eneco. In een eerdere rondgaande phishingmail uit naam van de energieleverancier staat hetzelfde verhaal, maar de mail heeft een andere opmaak.
Op de website van Eneco meldt het bedrijf dat als je per mail gevraagd wordt om een nota te betalen, je eerst moet inloggen in de Eneco-app of ‘Mijn Eneco’. Hier vind je een overzicht van al je openstaande nota’s en nieuwe berichten.

Leer een legitieme Eneco-mail herkennen
- Check de afzender. Betrouwbare mailadressen van Eneco eindigen meestal op: ‘@eneco.com’, ‘@e.eneco.com’ of ‘@eneco.nl’.
- Controleer de links in een bericht. Een echte Eneco-link begint met: ‘www.eneco.nl’, ‘inloggen.eneco.nl/’ of ‘ene.co/’. Controleer ook of het webadres begint met ‘https://’.
- Check of het klantnummer overeenkomt met jouw nummer in de Eneco-app of in ‘Mijn Eneco’.
- De energieleverancier vraagt om betalingen via ‘pay.eneco.nl’. Een link die eruitziet als ‘eneco-betalingen.nl’ is dus nep.
- Eneco zal nooit vragen om je persoonlijke informatie, zoals je inlogcodes.
Heb je het geld al betaald?
Neem direct contact op met je bank of financiële instelling. Wellicht kan de betaling nog worden teruggedraaid. Stel ook Eneco op de hoogte voor de juiste hulp. Heb je je inloggegevens ingevoerd? Verander dan direct je wachtwoorden en voer een virusscan uit in verband met mogelijke malware.