Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Trap er niet in! Oplichters sturen overtuigende mail namens WoningNet

    Trap er niet in! Oplichters sturen overtuigende mail namens WoningNet

    Het tekort aan betaalbare woningen is een landelijk probleem. Ook criminelen zijn hiervan op de hoogte en spelen er behendig op in. Met een phishing mail uit naam van WoningNet proberen ze namelijk jouw jaarlijkse inschrijfgeld afhandig te maken. 

    WoningNet helpt woningzoekenden bij het vinden van een passende woning. Om van hun diensten gebruik te kunnen maken, betaal je een jaarlijks tarief. Vervolgens kan je via de portal eenvoudig reageren op beschikbare woningen in jouw regio.

    Inschrijving verlengen

    Soms worden die woningen verloot, bij andere huizen is juist de inschrijfduur van belang. De valse mail die momenteel in omloop is, is dan ook een puik staaltje oplichting. Oplichters impliceren namelijk dat je inschrijving moet verlengen, anders wordt je lidmaatschap stopgezet. En die opgebouwde jaren? Die raak je dan ook kwijt.

    Betaalgegevens nog niet bekend

    Zogenaamd zouden je betaalgegevens nog niet bekend zijn bij WoningNet, waardoor de jaarlijkse kosten niet van je rekening zijn geïncasseerd. Om de inschrijving te verlengen, kan je eenvoudig via de link het inschrijfgeld betalen. Betaal je niet voor de genoemde datum? Dan word je automatisch uitgeschreven. 

    Valse mail uit naam van WoningNet

    Overtuigende phishing mail 

    De phishing mail is goed gelukt; zowel de opbouw als huisstijl komen overeen met die van WoningNet. Gelukkig zijn er toch een aantal punten waaraan je de valse mail kan herkennen. WoningNet zal namelijk nooit een betaalverzoek met links in de tekst mailen. Ook sluit het bedrijf nooit een inschrijving na een periode van inactiviteit. Twijfel je over de betrouwbaarheid van een mail? Klik nooit op de link en neem contact op met de klantenservice van WoningNet.

    info
    clockOval 6 7 okt 2022, 7:51

    Volledige tekst van valse e-mail 

    Geachte heer/mevrouw,

    Hierbij informeren wij u over de status van uw WoningNet inschrijving, de inschrijving verloopt op 7/11/2022. Uw betaalgegevens zijn bij ons nog niet bekend waardoor wij de lidmaatschapskosten niet hebben kunnen incasseren. Om uw inschrijving te verlengen dient u de jaarlijkse lidmaatschapskosten van €8,00 te betalen, dit is mogelijk via iDEAL.

    Klik hier om doorverwezen te worden naar de betaalomgeving en uwinschrijving te verlengen.

    Automatische Incasso Instellen

    Wilt u betalen via een doorlopende machtiging? Dit is mogelijk nadat u dit jaar nog via iDEAL betaald heeft. Na de betaling kunt u uw betaalwijze aanpassen via het klantenportaal. Volgend jaar zullen wij dan de lidmaatschapskosten automatisch incasseren. Meer informatie over het betalen van de lidmaatschapskosten vindt u op onze website.

    Uitschrijven

    Als wij de betaling niet voor bovenstaande datum hebben ontvangen zult u automatisch worden uitgeschreven, u hoeft zelf dus niets te doen.

    Let op: Uw opgebouwde inschrijfduur en eventuele reacties vervallen dan.

    Met vriendelijke groet,

    WoningNet

    Manager Klantcontactcentrum

    Updates ontvangen over dit onderwerp?

    Wil je op de hoogte blijven van dit onderwerp? Download de gratis Opgelicht-app en volg het onderwerp.

  • Ook interessant