Het tekort aan betaalbare woningen is een landelijk probleem. Ook criminelen zijn hiervan op de hoogte en spelen er behendig op in. Met een phishing mail uit naam van WoningNet proberen ze namelijk jouw jaarlijkse inschrijfgeld afhandig te maken.
WoningNet helpt woningzoekenden bij het vinden van een passende woning. Om van hun diensten gebruik te kunnen maken, betaal je een jaarlijks tarief. Vervolgens kan je via de portal eenvoudig reageren op beschikbare woningen in jouw regio.
Inschrijving verlengen
Soms worden die woningen verloot, bij andere huizen is juist de inschrijfduur van belang. De valse mail die momenteel in omloop is, is dan ook een puik staaltje oplichting. Oplichters impliceren namelijk dat je inschrijving moet verlengen, anders wordt je lidmaatschap stopgezet. En die opgebouwde jaren? Die raak je dan ook kwijt.
Betaalgegevens nog niet bekend
Zogenaamd zouden je betaalgegevens nog niet bekend zijn bij WoningNet, waardoor de jaarlijkse kosten niet van je rekening zijn geïncasseerd. Om de inschrijving te verlengen, kan je eenvoudig via de link het inschrijfgeld betalen. Betaal je niet voor de genoemde datum? Dan word je automatisch uitgeschreven.
Overtuigende phishing mail
De phishing mail is goed gelukt; zowel de opbouw als huisstijl komen overeen met die van WoningNet. Gelukkig zijn er toch een aantal punten waaraan je de valse mail kan herkennen. WoningNet zal namelijk nooit een betaalverzoek met links in de tekst mailen. Ook sluit het bedrijf nooit een inschrijving na een periode van inactiviteit. Twijfel je over de betrouwbaarheid van een mail? Klik nooit op de link en neem contact op met de klantenservice van WoningNet.
Volledige tekst van valse e-mail
Geachte heer/mevrouw,
Hierbij informeren wij u over de status van uw WoningNet inschrijving, de inschrijving verloopt op 7/11/2022. Uw betaalgegevens zijn bij ons nog niet bekend waardoor wij de lidmaatschapskosten niet hebben kunnen incasseren. Om uw inschrijving te verlengen dient u de jaarlijkse lidmaatschapskosten van €8,00 te betalen, dit is mogelijk via iDEAL.
Klik hier om doorverwezen te worden naar de betaalomgeving en uwinschrijving te verlengen.
Automatische Incasso Instellen
Wilt u betalen via een doorlopende machtiging? Dit is mogelijk nadat u dit jaar nog via iDEAL betaald heeft. Na de betaling kunt u uw betaalwijze aanpassen via het klantenportaal. Volgend jaar zullen wij dan de lidmaatschapskosten automatisch incasseren. Meer informatie over het betalen van de lidmaatschapskosten vindt u op onze website.
Uitschrijven
Als wij de betaling niet voor bovenstaande datum hebben ontvangen zult u automatisch worden uitgeschreven, u hoeft zelf dus niets te doen.
Let op: Uw opgebouwde inschrijfduur en eventuele reacties vervallen dan.
Met vriendelijke groet,
WoningNet
Manager Klantcontactcentrum
BRON: Fraudehelpdesk