‘Je Spotify-betaalmethode werkt niet en we konden je betaling niet verwerken’, mailen cybercriminelen. Voorkom dat je je account verliest en update snel je gegevens via de link.
Een exclusief live video concert van The Weeknd, interessante podcasts of de nieuwste singles van Ed Sheeran of Taylor Swift, de afgelopen jaren waren er in Nederland ruim vijf miljoen Spotify gebruikers volgens Statista. Cybercriminelen spelen slim in op de populariteit van het platform met een phishingbericht over een onverwerkte transactie.
Laat je niet misleiden door cybercriminelen die jou mailen namens bekende bedrijven en organisaties, door met onze gratis Opgelicht?!-app op de hoogte te blijven van de laatste phishingberichten (iOS en Android).
Jouw betaling is zogenaamd niet verwerkt omdat je betaalkaart is verlopen of omdat je account niet voldoende saldo heeft, wordt beweerd in de mail. “Als we niet snel een geldige betaalmethode ontvangen, verliest u uw Spotify New Family-abonnement", dreigen de online oplichters. Laat je niet onder druk zetten, want dit zijn typische psychologische trucs van online oplichters om jou te manipuleren.
Spotify geeft een aantal tips
Spotify geeft op zijn website aan dat zij nooit aan gebruikers zullen vragen om betalingsinformatie, wachtwoorden, vertrouwelijke informatie zoals je burgerservicenummer, betalingsverzoeken via externe partijen zoals geldwisselkantoren). Spotify zal je bovendien nooit vragen om software of bijlagen te downloaden vanuit hun mails.
Ook goed om te weten, een mail is sowieso verdacht als het adres van de afzender niet eindigt op ‘@spotify.com’, schrijft het digitale muziekbedrijf op zijn site. Deze mail is verstuurd door ‘[email protected]’ en bij afzender staat ‘Bestaand Spotify’. Je kunt er dus zeker van zijn dat dit een valse mail is. Klik op geen enkele verdachte link en ga ook niet verder in op het bericht.
Heb je toch geprobeerd je details te updaten?
Schaam je niet, want dit kan iedereen overkomen. Voer een virusscan uit in verband met malware. Als je je inloggegevens hebt gedeeld, verander deze dan overal waar je ze gebruikt. Zet ook gelijk je tweefactorauthenticatie aan om je account(s) nog beter te beveiligen. Neem contact op met je bank of creditcardmaatschappij indien je bankgegevens hebt gedeeld.