Uit naam van KPN is onlangs een valse sms verstuurd. Hierin wordt gevraagd of klanten hun gegevens willen bijwerken in verband met het gebruik van hun diensten.
In het bericht staat “KPN: Beste klanten, wij verzoeken u uw gegevens zo snel mogelijk bij te werken, zodat u kunt blijven profiteren van onze diensten op onze website” waarop een frauduleuze link volgt. Klik niet op de link in het bericht, want het gaat om phishing.
Let op de afzender
Bovenaan dit sms-bericht zie je dat het door een buitenlands nummer is verstuurd. Het is zeer onwaarschijnlijk dat KPN in plaats van hun officiële lijn een onbekend buitenlands nummer hanteert om berichten te versturen.
Algemeen bericht
Een andere indicatie van een nepbericht is dat het een onpersoonlijk bericht is met een algemene aanhef. Zo kunnen criminelen makkelijk in één keer een grote groep mensen bereiken. KPN zal hun klanten eerder persoonlijk aanspreken. Er zijn ook gevallen mogelijk waarbij oplichters je naam uit je mailadres kunnen ontlenen en gebruiken.
Cybercriminelen komen op dagelijkse basis weer met nieuwe oplichtingstrucs. Bescherm jezelf hiertegen door goed op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen. Dit kan gratis via onze Opgelicht?!-app (voor Android en iOS).
Heb je toch op de link geklikt?
Indien je geklikt hebt en je gegevens hebt gedeeld, adviseert KPN het volgende:
- Vernieuw je wachtwoorden
- Blokkeer je betaalpas of creditcard
LEES OOK