Voor klanten van Knab is het oppassen geblazen. Momenteel versturen oplichters een valse mail uit naam van de bank waarin naar je gegevens gevist wordt. Blijf dus alert en deel nooit zomaar je gegevens wanneer je dit gevraagd wordt.
Volgens het bericht zou je nog één kans krijgen om je contactgegevens binnen twee dagen te verifiëren. Doe je dit niet, dan zou je huidige rekening worden geblokkeerd totdat de gegevens zijn geactualiseerd. Dit is een vorm van manipulatie waarbij oplichters je onder druk zetten in de hoop dat je sneller tot actie over gaat, laat je dus niet gek maken en controleer meerdere aanwijzingen die wijzen op een phishingmail.
Zo herken je berichten van Knab
Met de toenemende valse mailtjes kan het lastig zijn om te blijven zien welk bericht nu echt is en welke niet. Knab geeft een aantal tips om mailtjes namens de bank te kunnen herkennen:
- Knab vraagt nooit naar persoonlijke gegevens en cardreader-, pin- of QR-codes in een mail of sms.
- Berichten bevatten nooit directe links naar je Persoonlijke Bankomgeving of de Knab App. Ook niet naar de inlogpagina.
- Mails namens Knab ontvang je uitsluitend van mailadressen die eindigen op @knab.nl.
- Knab dreigt nooit met directe gevolgen als je niet onmiddellijk reageert.
- Mailberichten zijn altijd persoonlijk aan jou gericht. Je krijgt nooit een mail met “Beste mevrouw/meneer” als aanhef.
Toch opnieuw identificeren?
Heb je een verzoek gekregen om je opnieuw te identificeren? Dan vind je hier ook een melding van in de Knab-app en de Persoonlijke Bankomgeving. Zo weet je zeker dat het verzoek legitiem is.